LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK SECARA DARING DENGAN TEKNIK DISKUSI UNTUK MENINGKATKAN KONTROL DIRI SISWA PENGGUNA SOSIAL MEDIA DI SMP

Authors

  • Risma Pahlawati IKIP Siliwangi
  • Heris Hendriana IKIP Siliwangi
  • Maya Masyita Suherman IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v4i5.8320

Keywords:

Discussion Techniques, Self-Control of Social Media Users

Abstract

Online group guidance services are a process of assistance carried out by BK teachers or counselors to students or counselees using online media. The purpose of this study was to determine the implementation, student and teacher responses, the difficulties encountered and the obstacles that occurred in the implementation of group guidance services conducted online. The research method used in this study is to use a qualitative approach with a descriptive type of approach. Data collection techniques used are observation, interviews and documentation. The subjects in this study consisted of a primary subject, namely one BK teacher and 4 students, and a secondary subject consisting of the principal and one homeroom teacher. The results of the study indicate that online group guidance services using discussion techniques can help students improve their self-control and students can be wiser in language on social media and can better manage the time when to do assignments and when is the right time to play social media.

References

Achmad Juntika Nurihsan, 2014. Bimbingan dan Konseling dalam Berbagai Latar Kehidupan. PT Refika Aditama. Cetakan Kelima.

Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Basuki, Sulistyo. 2006. Metode Penelitian. Jakarta: Wedatama Widya Sastra.

Janah. M. (2017). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi untuk Meningkatkan Keterampilan Sosial Peseta didik kelas XII SMA Negeri 7 Bandar Lampung Tahun Ajaran 2016/2017). Tesis. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan. IAIN Raden Intan Lampung.

Lestari, D.D. (2019). Efektivitas Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi untuk Meningkatkan Komunuikasi Interpersonal antar Peserta didik kelas XII IPA di SMA YP UNILA BANDAR LAMPUNG TAHUN AJARAN 2018/2019. Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Mulawarman, & Nurfitri. A.D. (2017). Perilaku Pengguna Media Sosial beserta Implikasinya Ditinjau dari Perspektif Psikologi Sosial Terapan. Jurnal Buletin Psikologi. 25 (1). Hlm. 36-44.

Muna. R.F. & Astuti. T.P. (2013). Hubungan Antara Kontrol Diri Dengan Kecenderungan Kecanduan Media Sosial Pada Remaja Akhir. [Online]. Tersdia di: https://media.neliti.com/media/publications/64372-ID-hubungan-antara-kontrol-diri- dengan-kece.pdf.

Nurbaniyah. F. (2016). Kontrol Diri (self Control). Bab II Landasan Teori. [Online]. Tersedia di: http://eprints.umg.ac.id/2860/2/BAB%20II.pdf.

Wulansari. V.M.(2017). Efektivitas Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi untuk Meningkatkan Pengendalian Diri Siswa Kelas VII SMPN 6 Kota Kediri. Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan. Universitas Nusantara PGRI Kediri

Downloads

Published

2021-09-28