PENGARUH LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK SOSIODRAMA TERHADAP PENINGKATAN KEDISIPLINAN SISWA KELAS VIII

Authors

  • Imas Nurjanah IKIP Siliwangi
  • Euis Eti Rohaeti IKIP Siliwangi
  • Tuti Alawiyah IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v5i6.8673

Keywords:

Sociodrama Techniques, Student Discipline

Abstract

The goal to be achieved in this study is group guidance services with sociodrama techniques to improve the discipline of class VIII students. The approach in this study uses quantitative research with experimental methods. The design used in this study was pre-experimental with the type of one group Pre-test and post-test design. This study used 7 subjects in class VIII SMP Negeri 1 Cipatat T.A 2020/2021. The type of instrument used is a student discipline questionnaire. The results of the study on the final pretest score showed a score of 519 with a percentage value of 62%. While the posttest results showed a final score of 717 with a percentage value of 85%, thus an increase in students after being given treatment. The results of the calculation of the normality test using SPSS 20.0 for windows using a pretest value of 0.200 and a posttest value of 0.200. So it can be shown that the significant value of the pretest is 0.200 0.05 and the posttest is 0.200> 0.05. So it can be concluded that the data is normally distributed (effective). Thus the working hypothesis (Ha) is accepted which reads "Group Guidance Services with Effective Sociodrama Techniques, Due to the Positive and Significant Influence on Improving Discipline of Class VIII Students at SMP Negeri 1 Cipatat for the 2020/2021 Academic Year".

 

References

Asmani, Jamal Ma'mur. (2010). Tips Menjadi Guru Inspiratif, kreatif, dan Inovatif. Jogjakarta: DIVA Press.

Atheva, Abi. (2007). Perilaku Baik Sehari-hari. Semarang: CV Aneka Ilmu.

Dahlia, F., Badrujaman, A., & Marjo, H. K. (2019). Layanan Bimbingan Kelompokk dengan Pendekatan Positive Behavior Support dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa. JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 4(2), 194-208.

Gordon, Thomas. (1996). Mengajar Anak Berdisiplin Diri di Rumah dan di Sekolah. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Hamid, I. (2018). Penerapan Teknik Sosiodrama Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Interpersonal Siswa SMK Negeri 8 Makasar. Jurnal Mimbar Kesejahteraan Sosial, 1(1).

Irmayanti, R. (2018). Teknik Bimbingan dan Konseling Ruang Lingkup Sekolah. Prodi Bimbingan dan Konseling : IKIP Siliwangi.

Khasanah, Y. (2017). Pengaruh Bimbingan Kelompok Teknik Sosiodrama Terhadap Pertimbangan Moral Siswa yang Kurang Disiplin di Kelas X Madrasah Aliyah Negeri Pematang Bandar TA 2017/2018. (Doctoral dissertation, UNIMED)

Leksana, D. M. (2011). Keefektifan penerapan bimbingan kelompok dengan topik tugas untuk meningkatkan pemahaman pemilihan program penjurusan siswa. Jurnal Penelitian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan (JP3B), 1(1), 1-19.

Manalu, N. C. (2016). Upaya Meningkatkan Kedisiplinan Masuk Sekolah Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama. Jurnal Penelitian Tindakan Bimbingan dan Konseling, 2(1).

Pane, Aprida. & Dasopang, M. Darwis. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman 3.2.

Rahman, A.A. (2014). Psikologi Sosial: Integrasi Pengetahuan Wahyu dan Pengetahuan Empirik. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Risma, R., Suarni, W. O., & Arifyanto, A. T. (2020). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Peningkatan Kedisiplinan Siswa. Jurnal Ilmiah Bening: Belajar Bimbingan dan Konseling, 4(1), 87-98.

Sari, M. N., Rakhmawati, D., & Lestari, F. W. (2018). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Sosiodrama Terhadap Kedisiplinan Siswa Kelas VIII SMPN 4 Pemalang. In Seminar Nasional Bimbingan dan Konseling 2018.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Suwardi, D. R. (2012). Faktor-faktor yang mempengaruhi hasil belajar siswa kompetensi dasar ayat jurnal penyesuaian mata pelajaran akuntansi kelas XI IPS di SMA Negeri 1 Bae Kudus. Economic Education Analysis Journal, 1(2).

Suwignyo, H., & Nusantoro, E. (2015). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Kedisiplinan Belajar pada Siswa Kelas VIII D. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 4(3).

Downloads

Published

2022-11-29