LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK DISKUSI DALAM MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA SMA KELAS XI PADA MASA PANDEMI COVID-19

Authors

  • Egi Destri Nisa Safitri IKIP Siliwangi
  • Heris Hendriana IKIP Siliwangi
  • Riesa Rismawati Siddik IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v5i1.8784

Keywords:

Group guidance, Discussion Techniques, Self-Confidence

Abstract

This research aims to find out how group guidance services with discussion techniques increase the self-confidence of class XI high school students during the covid-19 pandemic. The method used in this research is descriptive qualitative. The subjects in this study were six students of SMAN 1 Batujajar class XI IPS 2 who had low self-confidence. Data collection techniques using interviews, observation and documentation. Based on the results of research that has been done, there are changes in students before and after the implementation of group guidance services with discussion techniques provided by the guidance and counseling teacher. The conclusion of this study is that group guidance services with effective discussion techniques can help students increase the self- confidence of class XI high school students during the covid-19 pandemic.

References

Akbari, D. R. (2016). Penerapan Bimbingan Kelompok Teknik Diskusi untuk Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Konflik Interpersonal pada Siswa Kelas XI Apk di SMKN 1 Sooko Mojokerto. Jurnal Mahasiswa Bimbingan Konseling UNESA, 6(3).

Basuki, H. (2006). Penelitian Kualitatif untuk Ilmu-ilmu Kemanusiaan dan Budaya. Jakarta: Gunadarma.

Fitria, L., & Ifdil, I. (2020). Kecemasan remaja pada masa pandemi Covid-19. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 6(1), 1-4.

Hartinah, S. (2017). Konsep Dasar Bimbingan Kelompok. Bandung: Refika Aditama.

Hidayati, N. W., & Nofari, H. (2015). Meningkatkan Percaya Diri Melalui Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi Kelompok. Jurnal Penelitian Tindakan Bimbingan & Konseling, 1(3).

Lauster, P. (2012). Tes Kepribadian. Terjemahan oleh D. H. Gulo. Jakarta: Bumi Aksara.

Lestari, T. (2017). Efektifitas Teknik Role Playing Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa SMA. Edusentris, 4(1), 1-12.

Prayitno, dkk. (2017). Layanan Bimbingan Kelompok & Konseling Kelompok yang Berhasil Dasar dan Profil. Bogor: Ghalia Indonesia.

Santrock, J. (2003). Adolescence: Perkembangan Remaja. Jakarta: Erlangga.

Sarwan, A. (2018). Pengaruh Bimbingan Kelompok dan Harga Diri terhadap Kepercayaan Diri Siswa Kelas X SMAN 5 Takengon Aceh Tengah. JURNAL DIVERSITA, 4(1), 32-40.

Setiawan, P. (2014). Siapa Takut Tampil Percaya Diri. Yogyakarta: Parasmu.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.

Suryani, C. D. (2018). Peningkatan Kepercayaan Diri melalui Layanan Bimbingan Kelompok pada Siswa Kelas X PS2 SMK Negeri 1 Bandung. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(3), 252-269.

Syaifullah, A. (2010). Tips Bisa Percaya Diri.Jogjakarta: Garailmu.

Tambusai, K. (2021). Bimbingan Kelompok Dalam Menumbuhkan Kepercayaan Diri Siswa. AL-IRSYAD, 11(1), 117-131.

Tohirin. (2016). Metode Penelitian Kualitatif dalam Pendidikan dan Bimbingan Konseling. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Yusuf, S. (2017). Psikologi Perkembangan Anak & Remaja. Bandung: PT Rosda Karya.

Downloads

Published

2022-01-19