KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATEMATIS SISWA SMA DITINJAU DARI GENDER

Authors

  • Acep Pebianto IKIP Siliwangi
  • Reyna Suhartina IKIP Siliwangi
  • Ribka Yohana IKIP Siliwangi
  • Indri A Mustaqimah IKIP Siliwangi
  • Wahyu Hidayat IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p631-636

Keywords:

Critical Thinking, Gender

Abstract

This research aims to analyze and examine comparison of critical thinking mathematical ability high school students viewed of gender.. The method in this research is a method of experimentation with the design of the two classes and post-test only. The sample of this research is the grade XI at one high school in the city of Cimahi.. The subject consists of 29 students are male and 43 female students. Research instrument in the form of a test of the ability of critical thinking as much as 4 grains of reserved descriptions and interviews. The analysis of the data used in this research in the form of test t. Research results it gives the conclusion that there was no difference in the ability of critical thinking mathematically high school students  viewed of gender

References

Asmaningtias, Y. T. (2012). Kemampuan Matematika Laki-laki dan Perempuan. MADRASAH, 1(2)

Casey, M. Beth., Nuttall, R. L., Pezaris, E, 2001. Spatial Mechanical Reasoning Skil s Versus Mathematics Self-Confidence as Mediators of Gender Differences on Mathematics Subtests Using CrossNational Gender-Based Items, Journal for Research in Mathematics Education. 32, 29- 56, 2001

Dilla, S. C., Hidayat, W., & Rohaeti, E. E. (2018). Faktor Gender dan Resiliensi dalam Pencapaian Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMA. Journal of Medives, 2(1), 129-136.

Diandita, E. R., Johar, R., & Abidin, T. F. (2017). KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS DAN METAKOGNITIF SISWA SMP PADA MATERI LINGKARAN BERDASARKAN GENDER. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 79-97.

Hendriana,H.(2012). Pembeajaran Matematika Humanis dengan Metaphorica Thinking untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa.Infinity Journa,1(1),90-103.

Hendriana,H., Rohaeti Euis,E., & Sumarmo,U.(2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa.Bandung:PT.Refika Aditama.

Hidajat, F. A., Parta, I. N., & Muksar, M. (2016). IDENTIFIKASI BERPIKIR KRITIS MATEMATIKA SISWA KELAS X IPA-6 SMAK SANTO ALBERTUS MALANG. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 4(2), 100-110

Hidayat, W. (2011). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Matematik Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Think-Talk-Write (TTW) (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Hidayat, W. (2012). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif Matematik Siswa SMA Melalui Pembelajaran Kooperatif Think-Talk-Write (TTW). In Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan dan Penerapan MIPA.

Khairunnisa, R., & Setyaningsih, N. (2017). Analisis Metakognisi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Aritmatika Sosial Ditinjau Dari Perbedaan Gender (Pada Kelas Vii Smp Muhammadiyah 5 Surakarta Tahun Ajaran 2016/2017) (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Muhammad Ilman Nafi’an. 2011. Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau Dari Gender Di Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika dengan tema â€Matematika dan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran†pada tanggal 3 Desember 2011 di Jurusan Pendidikan Matematika FMIPA UNY. ISBN: 978–979–16353–6–3.

Musriliani, C., Marwan, M., & Ansari, B. I. (2015). Pengaruh Pembelajaran Contextual Teaching Learning (CTL) terhadap Kemampuan Koneksi Matematis Siswa SMP Ditinjau dari Gender. Jurnal Didaktik Matematika, 2(2).

Novtiar, C., & Aripin, U. (2017). MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATEMATIS DAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA SMP MELALUI PENDEKATAN OPEN ENDED. PRISMA, 6(2).

Purwanti, K. L. (2013). Perbedaan Gender Terhadap Kemampuan Berhitung Matematika Menggunakan Otak Kanan Pada Siswa Kelas I.Sawwa: Jurnal Studi Gender, 9(1), 107–122.

Rahmi,S.Nadia,R.,Hasibah,B., & Hidayat, W.(2017).The Reation between Sef-Eficacy toward Math with the Math Communication Competence.Infinity Journa,6(2),177-182.

Somakim, S. (2011). PENINGKATAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS MATEMATIS SISWA SEKOLAH MENENGAH PERTAMA DENGAN PENGGUNAAN PENDIDIKAN MATEMATIKA REALISTIK. Majalah Ilmiah Jurusan PMIPA FKIP Unsri, 14(1), 42-48.

Soemanto, W. (2006). Psikologi pendidikan (landasan Kerja Pemimpin Pendidikan). Jakarta :Rineka Cipta.

Sumarmo, U., Hidayat, W., Zukarnaen, R., Hamidah, M., & Sariningsih, R. (2012). Kemampuan dan Disposisi Berpikir Logis, Kritis, dan Kreatif Matematik (Eksperimen terhadap Siswa SMA Menggunakan Pembelajaran Berbasis Masalah dan Strategi Think-Talk-Write). Jurnal Pengajaran MIPA, 17(1), 17-33.

Tresnawati, T., Hidayat, W., & Rohaeti, E. E. (2017). Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Kepercayaan Diri Siswa SMA. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 2(2), 39-45.

Downloads

Published

2018-07-10

Issue

Section

Articles