ANALISIS PENGGUNAAN GAYA BAHASA PADA ANTOLOGI CERPEN "PANCARONA" KARYA SISWA KELAS IX SMP

Authors

  • Dina Amelia Nurhayati IKIP SILIWANGI
  • Iis Siti Salamah Azzahra IKIP Siliwangi
  • Indra Permana IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/parole.v6i2.17822

Keywords:

Language Style, Short Story, Pancarona

Abstract

The background of this research is to find out the extent of students understanding in using language styles in learning to compose short stories. The purpose of this study was to analyze the use of language style in a anthology of short stories “Pancarona†by Siswa Kelas IX SMPN 2 Cililin. The method used is descriptive qualitative. The data in this study are in the from of quatations obtained from the results of the analysis which show the use of language style. Based on the result of the discussion, it can be concluded that the types of language styles found in the short story anthology book “Pancarona†consist of 15 short story titles analyzed, the research found 8 types of language styles used by students when compiling short stories, including the following: 1) There are 15 hyperbolic language types, 8 metaphors, 6 personifications, 4 similes, 2 paradoxes, 1 synesthesia, 1 alliteration, and 1 metonymy. 2) Short storie with the most use of language styles are short stories entitled Cinta tak Terduga and Bad Boy with the use of 6 types of language styles. From a total of 15 short story titles analyzed in the book “Pancarona†short story anthology, a total of 38 language styles were obtained.

 

References

Agustina, F., Priyadi, A. T., & Abdussamad, A. (2018). Analisis Gaya Bahasa Berdasarkan Langsung Tidaknya Makna pada Kumpulan Cerpen Karya Mariyadi. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 7(9).

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. CV Jejak (Jejak Publisher).

Aritonang, F., Vardila, H., Ketrin, I., & Hutagalung, T. (2020). Analisis Gaya Bahasa pada Syair Sidang Fakir Empunya Kata Karya Hamzah Fansuri. Asas: Jurnal Sastra, 9(1). https://doi.org/10.24114/ajs.v9i1.18344

Azzahra, I. S. S., & Rostikawati, Y. (2022). Pengembangan Model Digitalisasi Rekam Jejak Karya Sastra Siswa Sekolah Dasar Berbasis Flipbook. Diglosia: Jurnal Pendidikan, Kebahasaan, Dan Kesusastraan Indonesia, 6(2).

Darmaya, A. A. (2014). Unsur-Unsur Intrinsik Cerpen. Universitas Gadjah Mada.

Herlina, E. (2017). Nilai Moral pada Kumpulan Cerpen Bidadari yang Mengembara Karya A. S. Laksana sebagai Alternatif Bahan Ajar Sastra di SMA dan Model Pembelajarannya. Wacana Didaktika, 9(3), 6–12.

Jaenudin, Kosim, N., & Ismayani, R. M. (2018). Analisis Penggunaan Gaya Bahasa dalam Antologi Cerpen Mawar Hitam Karya Candra Malik. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(3), 405–416.

Khaerani, S., Sumadyo, B., & Anam, A. K. (2021). Gaya Bahasa Sindiran Dalam Kumpulan Cerpen Lelucon Para Koruptor Karya Agus Noor dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia. ALEGORI: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Bahasa Indonesia, 1(1).

Lestari, R. D., & Aeni, E. S. (2018). Penggunaan gaya bahasa perbandingan pada kumpulan cerpen mahasiswa. Semantik, 7(1).

Nurhayati, Enung. (2019). Cipta Kreatif Karya Sastra. Bandung: Yrama Widya.

Permana, I. (2017). Majas kiasan dalam naskah berita sepak bola di harian berita olahraga Topskor. Semantik, 3(1).

Robayani, A., Mustika, I., Permana, I., & Siliwangi, I. (2020). Analisis Majas pada Cerita Pendek “Rain†Karya Nurillaiyah. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 3(1), 255–266.

Rumanti, N. P. Y., Rasna, I. W., & Suandi, I. N. (2021). Analisis gaya bahasa kumpulan cerpen Sagra karya Oka Rusmini dan implikasinya dalam pembelajaran bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 10(1), 119–129.

Sugiyono. (2018) Metode Penelitian, Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta

Yuliani, W. (2018). Metode penelitian deskriptif kualitatif dalam perspektif bimbingan dan konseling. Quanta, 2(2), 83–91.

Downloads

Published

2023-03-20