KETERAMPILAN MENULIS TEKS EKSPOSISI BERBANTUAN MEDIA VISUAL DI SMA KARTIKA XIX-4 CIMAHI

Authors

  • een nuraeni IKIP Siliwangi

Keywords:

Writing, Exposition Text, Visual Media

Abstract

This research is motivated by the problem in writing learning activities, especially in exposition text writing activities that occur in SMA Kartika XIX-4 Cimahi. This study aims to determine the extent of students' ability to write exposition texts. This research uses a descriptive method with a qualitative approach. The sample in this study were all students of class X MIPA with a total of 22 students. The results of this study indicate that all students of class X MIPA can write exposition texts well, although there are some students who have not been able to put their ideas or ideas into written form. Based on the data that has been analyzed, students' written test scores get an average score of 76.68 and fall into the "Good" category. Therefore the results of the average value can be concluded that the skills of writing exposition text aided by visual media are suitable for use in learning activities to write textual exposition.

 

References

Dewi, U. K., Silva, P. S., & Wikanengsih, W. (2018). Penerapan Metode Discovery Learning pada Pembelajaran Menulis Teks Eksposisi. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(6), 1021–1028.

Kosasih. (2014). Pengertian teks eksposisi. Bandung: Yrama Widya.

Kuncoro. (2009). Mahir menulis. Jakarta: Erlangga.

Kurbani, S., & Sulissiawan, A. (2015). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Negosiasi dengan Menggunakan Model Jigsaw pada Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 4(11).

Matheus, M., & Wasilah, A. (2018). KEMAMPUAN SISWA KELAS X SMA CINTA BUDAYA MENGANALISIS TEKS NEGOSIASI TAHUN PEMBELAJARAN 2017/2018. Basastra, 7(2), 107–116.

Nurjannah, A., & Suhara, A. M. (2019). Analisis Penggunaan Bahasa Daerah dalam Pembelajaran Menulis Cerpen di Kelas IX SMPN 1 Cipatat Kabupaten Bandung Barat. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 2(2), 255–262.

Nurpadilah, S., & Kartini, C. (2018). Kemampuan Menulis Teks Negosiasi Dengan Menggunakan Metode Picture And Picture Di Smk. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(4), 489–496.

Patonah, S., Syahrullah, A., Firmansyah, D., & San Fauziya, D. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) pada Pembelajaran Menulis Teks Negosiasi di Kelas X SMK Lentera Bangsa. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(5), 807–814.

Tarigan. (2013). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahas. Bandung: CV Angkasa.

Triyani, N., Romdon, S., & Ismayani, M. (2018). Penerapan Metode Discovery Learning pada Pembelajaran Menulis Teks Anekdot. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(5), 713–720.

Wikanengsih, W. (2013). Model Pembelajaran Neurolinguistic Programming Berorientasi Karakter Bagi Peningkatan Kemampuan Menulis Siswa SMP. Jurnal Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang, 19(2), 104445.

Downloads

Published

2020-08-08