MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU DALAM PEMBELAJARAN DI MADRASAH ALIYAH DENGAN MELALUI LESSON STUDY

Authors

  • Asep Ikin Sugandi IKIP SILIWANGI
  • Rippi Maya IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/as.v3i2p%25p.4644

Keywords:

Kompetensi, Lesson Study

Abstract

The purpose of this service is to increase teacher competency in learning in Madrasah Aliyah through lesson study. The Dedication Method used is qualitative descriptive. This dedication took place in Madrasah Aliyah Assa'idiyyah Cipanas Cianjur Regency 2019-2020 Academic Year. The instrument used in this study was a questionnaire to determine student responses to learning using Lesson Study and. The results of the study show that Lesson Study can increase students' learning activities and can improve teacher competency in learning.

References

Almujab, S., Yogaswara, S. M., & Novendra, A. M. (2018). Penerapan lesson study melalui metode project based learning untuk meningkatkan keaktifan siswa dalam proses pembelajaran di FKIP UNPAS. Jurnal Refleksi Edukatika, 8(2), 139–148. https://doi.org/10.24176/re.v8i2.2352

Choppin, J. (2011). The role of local theories: teacher knowledge and its impact on engaging students with challenging tasks on Math Ed Res J DOI 10.1007/s13394-011-0001-8.

Darkasyi, M., Johar, R., & Ahmad, A. (2014). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Motivasi Siswa dengan Pembelajaran Pendekatan Quantum Learning pada Siswa SMP Negeri 5 Lhokseumawe. Jurnal Didaktik Matematika Vol. 1, No. 1, April 2014, 21-34.

Darling, L., Hammond & Richardson, N. (2009). Research Review/Teacher Learning: What Matters? on How Teachers Learn. February 2009, Vol. 66, No. 5, 46-53.

Farida, A (2016). Implementasi lesson study untuk meningkatkan kinerja dosen matematika STMIk Duta Bangsa Surakarta. Jurnal Derivat Volume 3 No. 2 Desember 2016.117-24.

Febriyanti, M., Ana, A., & Sunarsih, S. (2017). Pelaksanaan lesson study dalam pembelajaran bimbingan perawatan anak. Innovation of Vocational Technology Education, 9(2), 129–144. https://doi.org/10.17509/invotec.v9i2.4862

Hartanti, Priwahyu. (2007). Penerapan Lesson Study dalam Pembelajaran StatistikaSebagai Upaya MeningkatkanHasil Belajar Siswa Kelas 3 Akuntansi 1 SMK Negeri 1 Jember. Disampaikan dalam KGI 2007 di Jakarta tangal 27-28 Nopember 2007.

Hendayana, S. (2006). Lesson Study: Suatu Strategi untuk Meningkatkan Keprofesionalan Pendidikan (Pengalaman IMSTEP-JICA). Bandung: UPI Press.

Manuharawati. (2009). Implementasi Lesson Study pada Mata Kuliah Analisis Real I. Proseding Seminar Nasional (310-316). Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Prayekti, & Rasyimah. (2012). Lesson study untuk meningkatkan hasil belajar ilmu pengetahuan alam bagi siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 18(1-, 54-64. https://doi.org/10.24832/jpnk.v18i1.69

Santia, I. (2016). Peningkatan soft skill siswa calon guru matematika critical lesson study. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 5(2), 157–168. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v5i2.247

Tilaar, R., A., H., Sutjipto & Handoyo, S., S. (2012). Improving the quality of education in remote areas: The case of the pra program in the elementary schools of Kabupaten Lembata, NTT on NEWSLETTER No. 33 Dec/2012.

Vera, A. (2012). Metode Mengajar Anak di Luar Kelas. Jogjakarta: Diva Press.

Wijaya, A. (2012). Pendidikan Matematika Realistik Suatu Alternatif Pendekatan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu

Downloads

Published

2020-07-16

Issue

Section

Articles