EDUKASI PERLINDUNGAN ANAK DENGAN MODEL PEMBELAJARAN ASSURANCE-RELEVANCE-INTEREST-ASSESSMENT-SATISFACTION: ERA NEW NORMAL

Hamidah Hamidah

Abstract


Lack of teacher knowledge on the importance of caring for child psychology in packing the online learning process. The purpose of the activity is educating participants, especially teachers, that in the application of an online learning model should pay attention to the needs of students ' psychology while motivating students to be active during the learning process with the learning model of assurance-relevance-interest-assessment-satisfaction. The method of implementation is to cooperate with the child protection institution of Banten Province in the webinar activities via Zoom and aired live via YouTube. The data collection is a photo-documentation of activities and questionnaires given after the activity to 120 participants. The result is for all aspects (material delivery aspect, aspect of material content, aspect benefit activities) on the poll given more than 50% participants responded: "very well". In conclusion, this activity enhances the knowledge of webinar participants, especially teachers/educators about packing an online learning plan by observing the students ' psychological needs while motivating students to be active during the learning process with the assurance-relevance-interest-assessment-satisfaction learning model


Keywords


perlindungan anak, assurance-relevance-interest-assessment-satisfaction (ARIAS), new normal

Full Text:

PDF

References


Anisah, Hana, and Noor Fajriah. (2019). Meningkatkan minat belajar siswa sma dalam pembelajaran matematika melalui penerapan model pembelajaran ARIAS.” SENPIKA II FKIP Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin 5(11):114–22.

Bidaya, Zaini, and Muh. Rangga. (2019). Kajian yuridis undang-undang nomor 35 tahun 2014 tentang perlindungan anak dalam perspektif pendidikan. CIVICUS : Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan 7(2):48.

Dewi, Ni Kadek Dina Kusuma, Putu Nanci Riastini, and Ketut Pudjawan. (2017). Pengaruh model pembelajaran arias terhadap pemahaman konsep matematika pada siswa kelas V SD Negeri 1 Candikusuma.” E-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha 5(2):1–10.

Dewi, Wahyu Aji Fatma. (2020). Dampak Covid-19 Terhadap Implementasi Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan 2(1):55–61.

Hamidah, and Jaka Wijaya Kusuma. (2019). Kolaborasi model assurance-relevance-interest-assessment-satisfaction dengan think- talk-write untuk meningkatkan motivasi berprestasi dan kemampuan berpikir kritis siswa. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika 02(02):24–37.

Kusuma, Jaka Wijaya, and Hamidah. (2019). Pengaruh model pembelajaran arias dan cooperative script terhadap minat dan hasil belajar matematika. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika 2(1):64–69.

Rohman, M. Ghofar, and Purnomo Hadi Susilo. (2019). Peran guru dalam penggunaan media pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi (TIK) studi kasus di TK muslimat nu maslakul huda.” Jurnal Reforma 8(1):173–77.

Roza, Desmawati, Nurhafizah Nurhafizah, and Yaswinda Yaswinda. (2019). Urgensi profesionalisme guru pendidikan anak usia dini dalam penyelenggaraan perlindungan anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 4(1):277.

Sari, Kanthi Pamungkas, and Maghfiroh. (2015). Perlindungan hak anak dalam perspektif pendidikan islam ibn khaldun. Cakrawala X(2):220–32.

Sarjono, FiFi Zuhriah, and Siti Herawati Nur Hidayah. (2020). Pengaruh minat belajar dan lingkungan keluarga terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi bisnis kelas X SMK PGRI 2 Bojonegoro. JPE (Jurnal Pendidikan Edutama) 7(1):151–60.

Suprabowo, Gunawan Yuli Agung. (2020). Memaknai hospitalitas di era new normal : sebuah tinjauan teologis lukas 10 : 25-37. Harvester, Jurnal Teologi Dan Kepemimpinan Kristen 5(1):43–58.

Syarifudin, Albitar Septian. (2020). Impelementasi pembelajaran daring untuk meningkatkan mutu pendidikan sebagai dampak diterapkannya social distancing. METALINGUA Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia 5(1):31–34.

Wijoyo, Hadion, and Irjus Indrawan. (2020). Model pembelajaran menyongsong new era normal pada lembaga PAUD Di Riau. Jurnal Sekolah PGSD FIP Universitas Negeri Medan 4(3):205–12.

Wulandhari, Cahyu Agustin, Heri Maria Zulfiati, and Ayu Rahayu. (2019). Peran Guru Dalam Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan Melalui Pembelajaran Tematik Di Kelas IV SD 1 Sewon. Prosiding Seminar Nasional PGSD “Peran Pedidikan Dasar Dalam Menyiapkan Generasi Unggul Di Era Revolusi Industri 4.0” 1(April):85–96.




DOI: http://dx.doi.org/10.22460/as.v3i2p%25p.4898

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats