UPAYA PENINGKATAN MINAT BACA MELALUI PERINTISAN RUMAH BACA “ABDI” DAN PENDAMPINGAN BELAJAR DARI MAHASISWA UNTUK DESA MENDALO INDAH

Authors

  • Yesi Nursofia Nursofia Universitas Jambi http://orcid.org/0000-0001-8618-0353
  • Emi Efrini Efriani Jurusan Farmasi, Universitas Jambi
  • Anisya Persi Persi Jurusan Farmasi, Universitas Jambi
  • Monic Sri Cahnia Jurusan Farmasi, Universitas Jambi
  • Yuliawati Yuliawati Jurusan Farmasi, Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.22460/as.v4i2p%25p.6697

Keywords:

Rumah baca, pendampingan belajar, PHP2D

Abstract

The pioneering of the ABDI reading house (Asri, Baca and Inspirasi) was based on the low interest in reading students' books. Mendalo Indah Village, which is a village close to Jambi University, does not yet have a reading house. In addition, the Covid-19 pandemic has overwhelmed parents of students to teach their children, especially with relatively low mastery of technology. ABDI Reading House, as a form of student and lecturer concern for the surrounding environment, is here to provide solutions to the problems of reading interest and the needs of parents for their children's learning assistance. This program is implemented by a community service team from the Pharmacy Student Association of the Faculty of Medicine and Health Sciences in collaboration with lecturers. The Village Head of Mendalo Indah provides a house to be used as a reading house and is supported by the provision of reading houses by funding from Jambi University through the Village Development and Empowerment Holistic Program (PHP2D). Learning assistance is carried out every day offline according to community demand by establishing health protocols and learning is carried out interactively with the play while learning method. This dedication has given birth to reading houses with various facilities and an increase in the number of visits to reading houses. The community feels very helped by the presence of the ABDI reading house in Mendalo Indah Village.

Author Biography

Yesi Nursofia Nursofia, Universitas Jambi

from jurusan farmasi fakultas kedokteran dan ilmu kesehatan

References

Darmono. (2001). Manajemen Perpustakaan sekolah. Jakarta: Grasindo.

Haerudin, H., Cahyani, A., Sitihanifah, N., Setiani, R. N., Nurhayati, S., Oktaviana, V., & Sitorus, Y. I. (2020). Peran Orangtua Dalam Membimbing Anak Selama Pembelajaran Di Rumah Sebagai Upaya Memutus Covid-19. Jurnal Stastistika Inferensial, 1–12.

Harsiati, T., & Priyatni, E. T. (2018). Karakteristik Tes Literasi Membaca Pada Programme For International Student Asessment (Pisa). BIBLIOTIKA : Jurnal Kajian Perpustakaan dan Informasi, 1(2), 1–11.

Kasiyun, S. 2015. Upaya Meningkatkan Minat Baca Sebagai Sarana Untuk Mencerdaskan Bangsa. (JPI) Jurnal Bahasa Indonesia, Sastra, dan Pengajarannya Vol 1, No 1.

Patiung, D. (2016). Membaca Sebagai Sumber Pengembangan Intelektual. Al Daulah : Jurnal Hukum Pidana Dan Ketatanegaraan, 5(2), 352–376. https://doi.org/10.24252/ad.v5i2.4854.

Putria, H., Maula, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis Proses pembelajaran Dalam JariDarmono. (2001). Manajemen Perpustakaan sekolah. Jakarta: Grasindo.

Haerudin, H., Cahyani, A., Sitihanifah, N., Setiani, R. N., Nurhayati, S., Oktaviana, V., & Sitorus, Y. I. (2020). Peran Orangtua Dalam Membimbing Anak Selama Pembelajaran Di Rumah Sebagai Upaya Memutus Covid-19. Jurnal Stastistika Inferensial, 1–12.

Harsiati, T., & Priyatni, E. T. (2018). Karakteristik Tes Literasi Membaca Pada Programme For International Student Asessment (Pisa). BIBLIOTIKA : Jurnal Kajian Perpustakaan dan Informasi, 1(2), 1–11.

Kasiyun, S. 2015. Upaya Meningkatkan Minat Baca Sebagai Sarana Untuk Mencerdaskan Bangsa. (JPI) Jurnal Bahasa Indonesia, Sastra, dan Pengajarannya Vol 1, No 1.

Patiung, D. (2016). Membaca Sebagai Sumber Pengembangan Intelektual. Al Daulah : Jurnal Hukum Pidana Dan Ketatanegaraan, 5(2), 352–376. https://doi.org/10.24252/ad.v5i2.4854.

Putria, H., Maula, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Analisis Proses pembelajaran Dalam Jaringan (DARING) Masa Pandemi COVID-19 pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 861–872. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.460.

Prianto, C. (20200. Pembelajaran Bermakna di Tengah Covid-19. Surabaya: Yayasan Kita Menulis.

Shofaussamawati. (2014). Menumbuhkan minat baca dengan pengenalan perpustakaan pada anak sejak dini. Libraria, 2(1), 46–59.

Siregar, A. Ridwan, (2004). Perpustakaan Energi Pembangunan Bangsa. Medan Universitas Sumatera Utara.

Suwanto, S. A. (2017). Pengelolaan TBM Sebagai Sarana Meningkatkan Minat Baca Masyarakat. Anuva, 1(1), 19. https://doi.org/10.14710/anuva.1.1.19-32.

ngan (DARING) Masa Pandemi COVID-19 pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 861–872. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.460.

Prianto, C. (20200. Pembelajaran Bermakna di Tengah Covid-19. Surabaya: Yayasan Kita Menulis.

Shofaussamawati. (2014). Menumbuhkan minat baca dengan pengenalan perpustakaan pada anak sejak dini. Libraria, 2(1), 46–59.

Siregar, A. Ridwan, (2004). Perpustakaan Energi Pembangunan Bangsa. Medan Universitas Sumatera Utara.

Suwanto, S. A. (2017). Pengelolaan TBM Sebagai Sarana Meningkatkan Minat Baca Masyarakat. Anuva, 1(1), 19. https://doi.org/10.14710/anuva.1.1.19-32.

Downloads

Published

2021-07-19

Issue

Section

Articles