Pengaruh Pola Makan terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Negeri 2 Tuguraja

Melania Melania(1*)

(1) Universitas Pendidikan Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


A good dietary habit should be accompanied by balanced nutrition. Means that elementary students needs a balanced nutrition for their body daily. Beside giving energy, a nutritional food also can affect to brain development, means if student consumes fewer nutritional foods can affect to their metabolism and moreover to learning achievement. This research aims to know the correlation between dietary habit and learning achievement, moreover how big the contribution of the dietary habit to the learning achievement in elementary school 2 Tuguraja.  This research is quantitative research using survey method. Data processing is using scoring system, result of this research shows that 48 students got good remark (34%), Most of the learning achievement students at SDN 2 Tuguraja is in the medium category, amounting to 58 students (41%). In testing the hypothesis, a correlation test is carried out which has sig values. (2-tailed) 0,000 < 0,05. Means, there is a correlation between dietary habit and learning achievement. And, pearson correlation shows 0,568 which classified in medium category and it has 32,3% contribution.


Keywords


Diatary habit, learning achievement

References


Andini, S. K. Widya, HP. & Lesmana, R. W. (2021). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pola Makan Siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Banyumas. Nutriology Jurnal: Pangan, Gizi, Kesehatan, 2(1), 95-100.

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Hamzah. Hasrul. & Hafid, A. (2020). Pengaruh Pola Makan Terhadap status Gizi Anak Sekolah Dasar. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 5(2), 70-75. doi: http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM

Komari, P. N. (2015). Pengaruh Tingkat Pendidikan, Perhatian Orang Tua, dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMK Kesehatan di Kota Tangerang. 1(2), 75-105.

Rahman, R. M., Damayanti, I., & Ruhayati, Y. (2019). Hubungan Antara Pola Makan Dan Status Gizi Dengan Tingkat Kebugaran Atlet Dayung . Journal of Sport Science and Education, 4, 14 - 20.

Rahmawati, A. dkk. (2020). Analisis Pola Makan Pada Anak Usia Sekolah Dasar. JKKP: Jurnal Kesejahteraan Keluarga dan Pendidikan, 7(2), 38-50. doi: http://doi.org/10.21009/JKKP.071.04

Sultana, N. H. dkk. (2018). Hubungan Pola Makan dengan Status Gizi Pada Anak Balita di Wilayah Kerja Puskesmas Medan Sunggal di Lingkungan XIII Kelurahan Sunggal Kecamatan Medan Sunggal Tahun 2018. Jurnal Kesehatan Masyarakat dan Lingkungan Hidup, 48-58. doi: http://e-journal.sari-mutiara.ac.id/index.php/Kesehatan_Masyarakat

Sutarsih. Implementasi Desain Pembelajaran Dalam Upaya untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Siswa di SMPN2 Konang Bangkalan. Universitas Gresik.

Thonthowi, J. dkk. (2020). Karakteristik Orang Tua dan Pola Makan Anak Usia Sekolah Dasar Negeri. Gorontalo Journal of Public Health, 3(2), 162-174.

Umar, M. (2015). Peranan Orang Tua dalam Peningkatan Prestasi Belajar Anak. Jurnal Ilmiah Edukasi, 1(1), 20-28.

Wijayanti, H. (2015). Pengaruh Pola Makan Terhadap Prestasi Belajar Siswa Bidang Keahlian Tata Boga di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Negeri 3 Pati Tahun Pelajaran 2010-2011. Teknobuga, 1(2), 42-57.




DOI: http://dx.doi.org/10.22460/collase.v5i5.12814

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.
View My Stats