Analisis implementasi hidden curriculum dalam pembentukan karakter peserta didik (studi kasus SDN 3 Sukasari)
DOI:
https://doi.org/10.22460/collase.v8i1.22646Abstract
Abstrak
Education aims to develop the character of students to become better individuals. However, in fact the very rapid development of technology has an impact on various aspects such as the character crisis that occurs in the world of education which is increasingly complex, namely the occurrence of violence, bullying and so on which tarnish the word of education. This research was conducted at SDn 3 Sukasari. the aim of this research is to analyze the implementation of the hidden curriculum as a school characteristic and its impact on student character, especially religious character and responsibility. The research method is a descriptive qualitative approach with analytical techniques and case study methods. Data collection in this research used observation, documentation and interview methods. Base on the research results found, it shows that the implementation of the hidden curriculum at SDN 3 Sukasari has 3 organizztional variables, social system variables, cultural system variables. The hidden curriculum at SDN 3 Sukasari is running well, this has an impact on the formation of students’ character. Many of these characters are formed from habituation activies such as activities as midday prayers, midday prayers in congregation, reading short letters from the al-quran, celebrating Islamic holidays, and other activities that shape students’ character. Religious character is shown by students’ obedience to always carry out the commands of Allah SWT. The character of student responsibility is shown by the student;s responsibility to carry out the activities and tasks given.
Keywords: Hiden Curriculum, Implementation, Character
Abstrak
Pendidikan bertujuan untuk mengembangkan karakter peserta didik agar menjadi individu yang lebih baik. Namun nyatanya perkembanagan teknologi yang sangat cepat membawa dampak terhadap berbagai aspek seperti krisis karakter yang terjadi di dunia pendidikan semakin kompleks yaitu terjadinya kekerasan, bullying dan lain-lain yang mencoreng dunia pendidikan. Penelitian ini dilakukan di SDN 3 Sukasari. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis implementasi hidden curriculum sebagai karkteristik sekolah serta dampaknya terhadap karakter siswa terutama karaker religius dan tanggung jawab. Metode penelitian yaitu pendekatan kualitatif yang bersifat deskriptif dengan teknik analisis dan metode studi kasus. Pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan metode observasi, dokumentasi, dan wawancara. Berdasarkan hasil penelitian yang ditemukan menunjukan bahwa Dalam pelaksanaan hidden curriculum di SDN 3 Sukasari memiliki 3 variabel organisasi, variabel sistem sosial, variabel sistem budaya. Hidden curriculum di SDN 3 Sukasari berjalan dengan baik hal ini berdampak dalam pembentukan karakter peserta didik. Karakter tersebut banyak terbentuk dari kegiatan pembiasaan seperti kegiatan seperti shalat dhuha, kultum, shalat dzhur berjamaah, membaca doa, membaca surat pendek al-quran, perayaan hari besar islam, dan kegiatan lain yang membentuk karakter siswa. Karakter religius ditunjukan dengan adanya kepatuhan siswa untuk senantiasa melaksanakan perintah Allah SWT. Karakter tanggung jawab sisiwa ditunjukan dengan adanya tanggung jawab siswa untuk menjalankan kegiatan dan tugas yang diberikan.
Kata Kunci : Hidden Curriculum, Implentasi, Karakter
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.