PENDAMPINGAN PEMBUATAN KONTEN DALAM PEMBELAJARAN ILMU FIQIH BERBASIS PLATFORM TIK TOK UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS SANTRI MDTA
DOI:
https://doi.org/10.22460/commedu.v7i3.12677Keywords:
Pendampingan, media pembelajaran berbasis aplikasi Tik Tok, Kreativitas, MadrasahAbstract
Penggunaan Tik tok sebagai media pembelajaran adalah latar belakang dari penelitian kali ini, dengan tujuan bahwasanya dengan pemanfaatan media yang terbarukan melalui media digital berbasis platform Tik Tok bisa mengefektifkan proses pembelajaran serta dapat meningkatkan daya kreativitas masing-masing dari siswa. Sampel yang diambil berjumlah 5 anak, terdiri dari anak-anak berumur sepuluh tahun di kelas Salahudin Al Ayubi TPQ Majis Darut Tauhid Al Ihsan Padalarang. Metode penelitian kali ini menggunakan metode kualitatif deskripsif, dengan hasil mengamati, mendampingi, mendokumentasi serta wawancara terdapat hasil yang bisa disimpulkan dengan tahapan-tahapan yang telah dilalui. Pentingnya penelitian ini, karena banyaknyaa penggunaan aplikasi tik tok dalam berbagai usia, di usia anak-anak ini, diteliti untuk cara meningkatkan kreativitas melalui hal yang disukai anak-anak dalam proses pembelajaran dengan pendampingan pembuatan konten.Â
References
Aji, W. N. (2018). Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pertemuan Ilmiah Bahasa Dan Sastra Indonesia, 431, 431–440.
Aji, W. N. (2020). APLIKASI TIK TOK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN. METAFORA, 6, 2407–2400.
Anditiasari, N., Pujiastuti, E., & Susilo, B. E. (2021). Systematic literature review : pengaruh motivasi terhadap kemampuan berpikir kreatif matematis siswa. Aksioma: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 12(2), 236–248.
Ani Cahyadi. (2019). Pengembangan media dan SUMBER BELAJAR UlN ANTASARI Teori dan Prosedur. In I. M Asy Syauqi (Ed.), Pengembangan media dan SUMBER BELAJAR UlN ANTASARI Teori dan Prosedur (Cetakan 1). Penerbit Laksita Indonesia.
Hayati, N., & Harianto, F. (2017). Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual dengan Minat Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMAN 1 Bangkinang Kota. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 14(2), 160–180. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2017.vol14(2).1027
Kurniasih, E. (2019). Media Digital pada Anak Usia Dini. Jurnal Kreatif, 9(2), 87–91.
Luisandrith, D. R., & Yanuartuti, S. (2020). Pembelajaran Seni Tari Melalui Aplikasi Tik Tok untuk Meningkatkan Kreativitas Anak. Jurnal Seni Tari, 9(2), 175–180. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jst/article/view/42085/17450
Nurhayati, S. (2021). Pendidikan Masyarakat Menghadapi Digitalisasi (S. Musa (ed.); First). El-Markazi.
Nurhayati, S., Masri, A., & Falah, N. (2020). Implementasi Workshop Literasi Digital Dalam. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 4(3), 348–359. http://journal.ummat.ac.id/index.php/jmm/article/view/2457
Soendari, T. (2012). Metode Penelitian pendidikan Deskriptif oleh Tjutju Soendari. Metode Penelitian Deskriptif, 2(2), 15–23.
Sulisworo, D. (2016). The Contribution of the Education System Quality to Improve the Nation’s Competitiveness of Indonesia. Journal of Education and Learning (EduLearn), 10(2), 127–138. https://doi.org/10.11591/edulearn.v10i2.3468
Utami, S. (2018). PENGARUH LINGKUNGAN SEKOLAH TERHADAP PEMBENTUKAN KARAKTER ANAK PADA MATA PELAJARAN PKn DI SDN No. 77 KANAENG KECAMATAN GALESONG SELATAN KABUPATEN TAKALAR SKRIPSI. 77.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Comm-Edu (Community Education Journal)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Author should first register as Author and/or is offered as Reviewer through the following address:Â http://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/comm-edu/user/registerÂ
 Author should fulfil the form as detail as possible where the star marked form must be entered. After all form textbox was filled, Author clicks on “Register†button to proceed the registration. Therefore, Author is brought to online author submission interface where Author should click on “New Submissionâ€. In the Start a New Submission section, click on “’Click Here’: to go to step one of the five-step submission processâ€. The following are five steps in online submission process:
- Step 1 - Starting the Submission: Select the appropriate section of journal, i.e. Original Research Articles, Review Article, or Short Communication. Thus, author must check-mark on the submission checklists.
- Step 2 – Uploading the Submission: To upload a manuscript to this journal, click Browse on the Upload submission file item and choose the manuscript document file to be submitted, then click Upload button.
- Step 3 – Entering Submission’s Metadata: In this step, detail authors metadata should be entered including marked corresponding author. After that, manuscript title and abstract must be uploaded by copying the text and paste in the textbox including keywords.
- Step 4 – Uploading Supplementary Files: Supplementary file should be uploaded including Covering/Submission Letter, and Signed Copyright Transfer Agreement Form. Therefore, click on Browse button, choose the files, and then click on Upload button.
- Step 5 – Confirming the Submission:  Author should final check the uploaded manuscript documents in this step. To submit the manuscript to Empowerment, click Finish Submission button after the documents is true. The corresponding author or the principal contact will receive an acknowledgement by email and will be able to view the submission’s progress through the editorial process by logging in to the journal web address site.
After this submission, Authors who submit the manuscript will get a confirmation email about the submission. Therefore, Authors are able to track their submission status at any time by logging in to the online submission interface. The submission tracking includes status of manuscript review and editorial process.