PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL DALAM MENUNJANG KEGIATAN KEWIRAUSAHAAN KARANG TARUNA
DOI:
https://doi.org/10.22460/commedu.v7i1.18365Keywords:
Karang Taruna , kewirausahaan, media sosialAbstract
Penelitian ini bertujuan dalam menjelaskan pemanfaat dari media sosial yang dapat membantu sebagai media dalam kegiatan berwirausaha oleh Karang Taruna RW 05 Desa Sukatani. Fungsi media sosial sering disebut juga sebagai media atau platform yang sering digunakan dikalangan masyarakat saat ini dalam memudahkan bagi setiap orang yang akan memulai berbisnis dan memasarkan produk dengan jangkauan konsumen yang lebih luas. Sehingga dengan cara tersebut dapat meningkatkan keuntungan dan mengurangi biaya membuat iklan produk.
Metode penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif karena dalam fokus penelitian kali ini ialah memperhatikan perkembangan sosial dan ekonomi masyarakat secara faktual. Pengumpulan data dilakukan dengan wawancara, observasi dan dokumentasi, yang terbagi menjadi data primer dan data sekunder.
Dapat disimpulkan bahwa masih banyak pemuda yang tergabung dalam organisasi Karang Taruna di Desa Sukatani belum memanfaatkan semaksimal mungkin media sosial sebagai penunjang dalam melakukan kegiatan kewirausaan. Untuk mengatasi hal tersebut pertama-tama yang dilakukan ialah membuat akun media sosial yang khusus digunakan untuk mempromosikan produk-produk penjualan sehingga tersebar luas.
Kata kunci: Karang Taruna , kewirausahaan, media sosial
References
Ansori. (2014). Model Pengembangan Kewirausahaan Santri Melalui Pondok Pesantren Berbasis Budaya Agribisnis Tanaman Palawija. Didaktik 8(1), 6-10.
Basrowi. (2011). Kewirausahaan Untuk Perguruan Tinggi. Bogor: Ghalia Indonesia.
Darmadi, H. (2014: 287). Metode Penelitian Pendidikan dan Sosial Teori Konsep dan Implementasi. Bandung: Alfabeta.
Hilda, I. (2011). Peran Karang Taruna dalam Pembinaan Generasi. Tesis, -.
Kaplan, A. M., & Michael , H. (2010). Users of the world, unite! The challanges and opportunities of Social Media. Business Horizons 53(1), 59-68.
Lusk, B. (2010). Digital Natives and Social Media Behaviors: An Overview. Prevention Researcher, 17(5), 3-6.
Mahdi, M. I. (2022, Febuari 25). Pengguna Media Sosial di Indonesia Capai 191 Juta pada 2022. Retrieved from DataIndonesia.id: https://dataindonesia.id/digital/detail/pengguna-media-sosial-di-indonesia-capai-191-juta-pada-2022
Nazir, M. (2017). METODE PENELITIAN. Bogor: Ghalia Indonesia.
Puspitarini, D. S., & Nuraeni, R. (2019). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI MEDIA PROMOSI (Studi Deskriptif pada Happy Go Lucky House). Common 3(1), 71-80.
Putri, W. S., Nurwati, R. N., & S, M. B. (2016). PENGARUH MEDIA SOSIAL TERHADAP PERILAKU REMAJA. Prosiding Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat 4(1), 47-51.
Ram, A., & Horsley, J. S. (2017). The role of social media on positive youth development_ An analysis of 4-H Facebook page ang 4-H'ers' positive development. Children and Youth Services Review, 127-138.
Rangkuti, F. (2009). Strategi Promosi yang Kreatif dan Analisis Kasus Integrated Marketing Communication. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Sugiyono. (2010). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: IKAPI.
Wardhana, A. (2022). KEWIRAUSAHAAN DAN BISNIS. Bandung: MEDIA SAINS INDONESIA.
Wenti. (2013). Eksistensi Karang Taruna dalam Aktivitas Kepemudaan. Jakarta: Depertemen Sosial.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Comm-Edu (Community Education Journal)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Author should first register as Author and/or is offered as Reviewer through the following address:Â http://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/comm-edu/user/registerÂ
 Author should fulfil the form as detail as possible where the star marked form must be entered. After all form textbox was filled, Author clicks on “Register†button to proceed the registration. Therefore, Author is brought to online author submission interface where Author should click on “New Submissionâ€. In the Start a New Submission section, click on “’Click Here’: to go to step one of the five-step submission processâ€. The following are five steps in online submission process:
- Step 1 - Starting the Submission: Select the appropriate section of journal, i.e. Original Research Articles, Review Article, or Short Communication. Thus, author must check-mark on the submission checklists.
- Step 2 – Uploading the Submission: To upload a manuscript to this journal, click Browse on the Upload submission file item and choose the manuscript document file to be submitted, then click Upload button.
- Step 3 – Entering Submission’s Metadata: In this step, detail authors metadata should be entered including marked corresponding author. After that, manuscript title and abstract must be uploaded by copying the text and paste in the textbox including keywords.
- Step 4 – Uploading Supplementary Files: Supplementary file should be uploaded including Covering/Submission Letter, and Signed Copyright Transfer Agreement Form. Therefore, click on Browse button, choose the files, and then click on Upload button.
- Step 5 – Confirming the Submission:  Author should final check the uploaded manuscript documents in this step. To submit the manuscript to Empowerment, click Finish Submission button after the documents is true. The corresponding author or the principal contact will receive an acknowledgement by email and will be able to view the submission’s progress through the editorial process by logging in to the journal web address site.
After this submission, Authors who submit the manuscript will get a confirmation email about the submission. Therefore, Authors are able to track their submission status at any time by logging in to the online submission interface. The submission tracking includes status of manuscript review and editorial process.