PERSEPSI ORANG TUA TERHADAP PENGGUNAAN GADGET UNTUK PERKEMBANGAN KOGNITIF ANAK USIA DINI DI DESA SUGIHMUKTI
DOI:
https://doi.org/10.22460/commedu.v7i3.18905Keywords:
Perkembangan Kognitif, Pendidikan Anak, Era DigitalAbstract
Perkembangan kognitif yang maksimal dapat menjadikan anak lebih cerdas dalam kemampuan berpikir, penalaran, keterampilan, dan membuat anak lebih memahami apa yang terjadi di lingkungan sekitar, sehingga memudahkannya dalam memecahkan masalah-masalah sederhana. Namun di era digital saat ini, ilmu parenting juga sudah mengalami banyak pembaharuan salah satunya cara dalam menstimulasi kognitif anak. Hal ini membuat para orang tua harus lebih dapat beradaptasi terhadap teknologi. Tujuan penelitian adalah untuk melihat persepsi orang tua masa kini dalam memberikan gadget untuk membantu dalam perkembangan kognitif anak di usia dini. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian kuantitatif dengan pendekatan survei untuk orang tua, teknik pengumpulan data menggunakan instrumen angket (Google Form) dan observasi wawancara online. Hasil penelitian menunjukan bahwa persepsi orang tua adalah positif, yaitu bahwa gadget dapat membantu dalam perkembangan kognitif anak, namun masih banyak yang harus diperhatikan dalam penggunaan gadget kepada anak usia dini.
References
American Academy of Pediatrics. (2020). Diambil kembali dari Screen Time and Children: https://www.aacap.org/AACAP/Families_and_Youth/Facts_for_Families/FFF-Guide/Children-And-Watching-TV-054.aspx
Asmawati, L. (2022). Peran Orang Tua dalam Pemanfaatan Teknologi Digital pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 88. doi:10.31004/obsesi.v6i1.1170
Astari, M., & Ramadan, Z. H. (2022). Persepsi Orang Tua Terhadap Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6, 232. doi:https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1859
Bangsawan, I., Ridwan, & Fauziyah, N. (2022). Pengaruh Gadget Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Din. Jurnal Pendidikan Anak, 37-38.
Khadijah. (2016). Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. Medan: Perdana Publishing.
Martiyana, S. (2022). Persepsi Orang Tua Terhadap Kelanjutan Pendidikan Anak ke Perguruan Tinggi di Desa Tanjung Dalam Kecamatan Pondok Kubang Kabupaten Bengkulu Tengah. Bengkulu: Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno.
Novitasari, Y., & Fauziddin, M. (2021). Perkembangan Kognitif Bidang Auditori pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini , 807.
Purbasari, Y. A., & Suryanto, S. (2020). Peran Orang Tua Dalam Pendampingan Anak Digital Native. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Psikologi UMBY, 38-48.
Riyanto, S., & Hatmawan, A. A. (2020). Metode Riset Penelitian Kuantitatif Penelitian Di Bidang Manajemen, Teknik, Pendidikan Dan Eksperimen. Yogyakarta: Deepublish.
Santoso, J. T. (2022, Juli 2). Diambil kembali dari Universitas STEKOM: https://stekom.ac.id/artikel/sukses-di-era-digital-bagaimana-caranya
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sujiono, Y. N., & dkk. (2014). Metode Pengembangan Kognitif. Jakarta: Universitas Terbuka.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Comm-Edu (Community Education Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Author should first register as Author and/or is offered as Reviewer through the following address:Â http://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/comm-edu/user/registerÂ
 Author should fulfil the form as detail as possible where the star marked form must be entered. After all form textbox was filled, Author clicks on “Register†button to proceed the registration. Therefore, Author is brought to online author submission interface where Author should click on “New Submissionâ€. In the Start a New Submission section, click on “’Click Here’: to go to step one of the five-step submission processâ€. The following are five steps in online submission process:
- Step 1 - Starting the Submission: Select the appropriate section of journal, i.e. Original Research Articles, Review Article, or Short Communication. Thus, author must check-mark on the submission checklists.
- Step 2 – Uploading the Submission: To upload a manuscript to this journal, click Browse on the Upload submission file item and choose the manuscript document file to be submitted, then click Upload button.
- Step 3 – Entering Submission’s Metadata: In this step, detail authors metadata should be entered including marked corresponding author. After that, manuscript title and abstract must be uploaded by copying the text and paste in the textbox including keywords.
- Step 4 – Uploading Supplementary Files: Supplementary file should be uploaded including Covering/Submission Letter, and Signed Copyright Transfer Agreement Form. Therefore, click on Browse button, choose the files, and then click on Upload button.
- Step 5 – Confirming the Submission:  Author should final check the uploaded manuscript documents in this step. To submit the manuscript to Empowerment, click Finish Submission button after the documents is true. The corresponding author or the principal contact will receive an acknowledgement by email and will be able to view the submission’s progress through the editorial process by logging in to the journal web address site.
After this submission, Authors who submit the manuscript will get a confirmation email about the submission. Therefore, Authors are able to track their submission status at any time by logging in to the online submission interface. The submission tracking includes status of manuscript review and editorial process.