EVALUASI PROGRAM PEMBELAJARAN TAHFIDZ AL-QUR'AN ANAK USIA DINI (TAUD) PKBM NURUL ISLAM AL-HUSNA
DOI:
https://doi.org/10.22460/comm-edu.v8i2.19999Keywords:
Evaluasi, PENDIDIKAN, CIPP, PKBM, TAUDAbstract
Tujuan dari penelitian ini adalah 1). Untuk melihat penyebab kurang efektif dan optimalnya program TAUD di PKBM Nurul Islam Al-Husna, 2). Untuk melihat proses Pendidikan di program TAUD di PKBM Nurul Islam Al-Husna dalam melakukan pembelajaran, 3). Untuk melihat kinerja pendidik dalam melakukan proses pembelajaran di program TAUD di PKBM Nurul Islam Al-Husna, 4). Untuk melihat factor yang ikut mempengaruhi tidak efektifnya suatu pembelajaran selain dari pendidik. Penelitian ini dilaksanakan di PKBM Nurul Islam Al-Husna di Cimahi Selatan pada tahun 2022, dengan menggunakan pendekatan evaluasi dan instrument pengumpulan data. Dari penelitian ini didapatkan beberapa temuan sebagai berikut: 1) Evaluasi terhadap penyelenggaraan program PKBM Nurul Islam Al-Husna menggunakan model evaluasi program CIPP menunjukkan hasil yang sangat efektif. 2) Dalam penyelenggaraan program PKBM Nurul Islam Al-Husna, terdapat beberapa kendala yang dihadapi, antara lain ,inimnya pengetahuan stakeholder tentang misi program, keterbatasan sarana dan prasarana, proses pengelolaan program yang belum optimal, kurangnya kerjasama dan partisipasi, kecakapan hidup yang masih perlu ditingkatkan, prestasi akademik yang belum mencapai tingkat yang diharapkan. Untuk menanggulangi kendala-kendala tersebut, beberapa upaya yang dapat dilakukan adalah sebagai menggalang dukungan masyarakat dalam mendukung program PKBM, memperbaiki cara pandang masyarakat terhadap pentingnya program ini, mensosialisasikan program dengan lebih luas dan intensif mengatur peralatan,bahan, dan ruang belajar agar lebih efisien dan efektif, merencanakan anggaran dengan baik agar dapat mencakup kebutuhan program, melakukan pengadaan alat, bahan, dan ruang belajar secara bertahap untuk memastikan kelancaran program.
Kata Kunci : Evaluasi, PKBM, TAUD, Pendidikan, dan CIPP
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Author should first register as Author and/or is offered as Reviewer through the following address:Â http://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/comm-edu/user/registerÂ
 Author should fulfil the form as detail as possible where the star marked form must be entered. After all form textbox was filled, Author clicks on “Register†button to proceed the registration. Therefore, Author is brought to online author submission interface where Author should click on “New Submissionâ€. In the Start a New Submission section, click on “’Click Here’: to go to step one of the five-step submission processâ€. The following are five steps in online submission process:
- Step 1 - Starting the Submission: Select the appropriate section of journal, i.e. Original Research Articles, Review Article, or Short Communication. Thus, author must check-mark on the submission checklists.
- Step 2 – Uploading the Submission: To upload a manuscript to this journal, click Browse on the Upload submission file item and choose the manuscript document file to be submitted, then click Upload button.
- Step 3 – Entering Submission’s Metadata: In this step, detail authors metadata should be entered including marked corresponding author. After that, manuscript title and abstract must be uploaded by copying the text and paste in the textbox including keywords.
- Step 4 – Uploading Supplementary Files: Supplementary file should be uploaded including Covering/Submission Letter, and Signed Copyright Transfer Agreement Form. Therefore, click on Browse button, choose the files, and then click on Upload button.
- Step 5 – Confirming the Submission:  Author should final check the uploaded manuscript documents in this step. To submit the manuscript to Empowerment, click Finish Submission button after the documents is true. The corresponding author or the principal contact will receive an acknowledgement by email and will be able to view the submission’s progress through the editorial process by logging in to the journal web address site.
After this submission, Authors who submit the manuscript will get a confirmation email about the submission. Therefore, Authors are able to track their submission status at any time by logging in to the online submission interface. The submission tracking includes status of manuscript review and editorial process.