PERAN ORANG TUA DALAM MEMOTIVASI ANAK UNTUK MENGIKUTI PEMBELAJARAN E-LEARNING (ONLINE) DALAM MENINGKATKAN MINAT BACA PADA PROGRAM KESETARAAN PAKET C DI PKBM SRIKANDI
DOI:
https://doi.org/10.22460/comm-edu.v4i2.6794Keywords:
Pembelajaran E-Learning, Motivasi, Orang TuaAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perencanan, pelaksanaan dan hasil orang tua dalam memotivasi anak untuk mengikuti pembelajaran e-learning (online) dalam rangka meningkatkan Minat Baca pada Program Kesetaraan Paket C di PKBM Srikandi Kota Cimahi. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif. Subjek penelitian ini adalah satu orang Guru, dan tiga orang peserta didik. Pengumpulan data yang dilakukan menggunakan metode observasi, wawancara, dan dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan meliputi: Pengumpulan data, Reduksi data, Penyajian data, dan penarikan kesimpulan/verifikasi. Hasil penelitian ini ialah peran orang tua dalam memotivasi anak untuk mengikuti pembelajaran e-learning (online)  dimulai dengan proses: 1) Perencanaan program, dimulai dari merumuskan tujuan pembelajaran yang disesuaikan dengan kebutuhan peserta didik, 2) pelaksanaan program yang mengacu kepada kebutuan peserta didik, terdiri dari kegiatan pendahuluan, inti, dan penutup, dan 3) Pengawasan program meliputi proses pelaksanaan monitoring, serta laporan prngawasan program. Peneliti memberikan saran: perta Pengelola dan Guru hendaknya menambah wawasan dibidang pembelajaran e-learning kepada orang tua, agar proses peran orang tua lebih optimal, kedua peserta didik hendaknya lebih mempertinggi semangat belajar agar mendapat bekal pendidikan yang memadai.References
Effendi, E., & Zuang, H. (2005). E-learning Konsep dan Aplikasi. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Gulo, W. (2007). Metodologi penelitian cetakan ke-7. Jakarta: PT. Grasindo.
Hamalik, O. (2011). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Hero, H., & Sni, M. E. (2018). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar Inpres Iligetang. RPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 1(2), 129-139.
Isjoni, & Ismail. (2008). Model-Model Pembelajaran Mutakhir Perpaduan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Komendangi, F. K., Molenaar, R., & Lengkey, L. (2017). NALISIS DAN PERANCANGAN APLIKASI E-LEARNING BERBASIS LEARNING MANAGEMENT SYSTEM (LMS) MOODLE DI PROGRAM STUDI TEKNIK PERTANIAN UNIVERSITAS SAM RATULANGI. COCOS, 1(3).
Munandar. (2013). Peran Keluarga dalam Pendidikan Anak. Bandung: Tarsito.
Rukanda, N., Nurhayati, S., & Ganda. (2019). THE INFLUENCE OF STUDENTS’ MOTIVATION ON ENTREPRENEURSHIP ATTITUDE. EMPOWERMENT: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Luar Sekolah, 9(1), 47-65.
Sa’ud. (2011). Pembelajaran e-learning. Jakarta: Gunung Agung.
Sucipto, & Raflis. (2000). Profesi Keorangtuaan. Jakarta: Rineka Cipta.
Sudjana, D. (2010). Manajemen Program Pendidikan untuk pengembangan Sumber Daya Manusia. Bandung: Falah Production.
Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Tafiardi. (2005). Meningkatkan mutu pendidikan melalui e-learning. Jurnal Pendidikan Penabur(4).
Uno, H. B. (2011). Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang . Jakarta: Bumi Aksara.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Author should first register as Author and/or is offered as Reviewer through the following address:Â http://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/comm-edu/user/registerÂ
 Author should fulfil the form as detail as possible where the star marked form must be entered. After all form textbox was filled, Author clicks on “Register†button to proceed the registration. Therefore, Author is brought to online author submission interface where Author should click on “New Submissionâ€. In the Start a New Submission section, click on “’Click Here’: to go to step one of the five-step submission processâ€. The following are five steps in online submission process:
- Step 1 - Starting the Submission: Select the appropriate section of journal, i.e. Original Research Articles, Review Article, or Short Communication. Thus, author must check-mark on the submission checklists.
- Step 2 – Uploading the Submission: To upload a manuscript to this journal, click Browse on the Upload submission file item and choose the manuscript document file to be submitted, then click Upload button.
- Step 3 – Entering Submission’s Metadata: In this step, detail authors metadata should be entered including marked corresponding author. After that, manuscript title and abstract must be uploaded by copying the text and paste in the textbox including keywords.
- Step 4 – Uploading Supplementary Files: Supplementary file should be uploaded including Covering/Submission Letter, and Signed Copyright Transfer Agreement Form. Therefore, click on Browse button, choose the files, and then click on Upload button.
- Step 5 – Confirming the Submission:  Author should final check the uploaded manuscript documents in this step. To submit the manuscript to Empowerment, click Finish Submission button after the documents is true. The corresponding author or the principal contact will receive an acknowledgement by email and will be able to view the submission’s progress through the editorial process by logging in to the journal web address site.
After this submission, Authors who submit the manuscript will get a confirmation email about the submission. Therefore, Authors are able to track their submission status at any time by logging in to the online submission interface. The submission tracking includes status of manuscript review and editorial process.