TEKNIK SOSIODRAMA DALAM BIMBINGAN KELOMPOK UNTUK MENGEMBANGKAN KOMUNIKASI INTERPERSONAL SISWA SMA

Authors

  • Marinda Syalafiah IKIP Siliwangi
  • Irmayanti Rima IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v3i3.4908

Abstract

The background of this study is the problem in high school students, namely the inability of students to interpersonal communication. Students who have difficulty doing interpersonal communication will find it difficult to adjust to the surrounding environment. So that the behavior exhibited by students such as tend to withdraw and take aggressive actions, difficult to adjust, easy to get angry, tend to force the will, selfish, and want to win themselves so that they are easily involved in disputes. Efforts are made to overcome these problems by using group guidance services through sodiodrama techniques. The purpose of this study is to examine the effectiveness of group counseling to develop interpersonal communication of high school students. The method used in this research is a literature review method that can help in providing context and meaning in the writing that is being done. and the researcher can state explicitly from the results of the study and the reader knows why the thing to be investigated is a problem that must be examined, both in terms of any subject in terms of the relationship of research with other relevant research.

keywords: Interpersonal Communication, Group Guidance, Sociodrama Techniques.

References

Alisyahbana, I. B. (2014). Penerapan Teknik Sosiodrama untuk Meningkatkan Komunikasi Interpersonal pada Kelas VII F di SMPN I Kemlagi Mojokerto. Jurnal Mahasiswa Bimbingan Konseling UNESA, 4(3).

Endriani, A. (2016). Pengaruh Teknik Sosiodrama Terhadap Kepercayaan Diri Siswa Ma Nurul Ishlah NW Beleka Kabupaten Lombok Tengah. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 1(1), 77-87

Farozin. (2016). Panduan Operasional Penyelenggaraan Bimbingan dan Konseling SMA. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Hamid, I. (2018). Penerapan Teknik Sosiodrama Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Interpersonal Siswa SMK Negeri 8 Makassar. Jurnal Mimbar Kesejahteraan Sosial, 1(1).

Hidayati, N. (2015). Peningkatan Keterampilan Komunikasi Interpersonal Melalui Teknik Sosiodrama Pada Siswa SMK Perindustrian Yogyakarta. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 4(12).

Indriasari, E. (2016). Meningkatkan Rasa Empati Siswa Melalui Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Pada Siswa Kelas Xi Ips 3 Sma 2 Kudus Tahun Ajaran 2014/2015.Jurnal Konseling GUSJIGANG, 2(2).

Irmayanti. R. (2018) Teknik Bimbingan dan Konseling. Bandung: IKIP Siliwangi.

Murnita, A. (2016). Upaya Meningkatkan Perilaku Pro-Sosial Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Metode Sosiodrama. Jurnal Penelitian Tindakan Bimbingan & Konseling, 2(1).

Nugraha, A. B., & Ajie, G. R. (2019). Pengaruh Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Terhadap Kontrol Diri. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 2(3), 408-414.

Nurihsan, J. (2014). Bimbingan & Konseling Dalam Berbagai Latar Kehidupan. Bandung: PT Refika Aditama.

Rama, R., Sultani, S., & Anisah, L. (2019). Bimbingan Kelompok Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Etika Pergaulan Di Sekolah Pada Siswa Kelas Viii Di Smp Negeri 2 Martapura. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Ar-Rahman, 5(2), 91-94.

Septiani, D., Azzahra, P. N., Wulandari, S. N., & Manuardi, A. R. (2019). SELF DISCLOSURE DALAM KOMUNIKASI INTERPERSONAL: KESETIAAN, CINTA, DAN KASIH SAYANG. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling dalam Pendidikan), 2(6), 265-271.

Suherman, M. M. (2019). Penerapan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Peer Group untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Siswa. Quanta, 3(2), 44-50.

Setianingsih, E. S., Sutoyo, A., & Purwanto, E. (2014). Pengembangan Model Bimbingan Kelompok Teknik Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Keterbukaan Diri Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 3(2).

Yusuf, S. & Nurihsan, J. (2016) Landasan Bimbingan dan Konseling. Bandung: Rosdakarya.

Zuhara, E. (2015). Efektivitas teknik sosiodrama untuk meningkatkan komunikasi interpersonal siswa (penelitian kuasi eksperimen kelas X di SMA Kartika Siliwangi 2 Bandung Tahun Ajaran 2013/2014). JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling, 1(1), 80-89.

Downloads

Published

2020-05-30