PROFIL KETERAMPILAN SOSIAL PESERTA DIDIK SMP MUHAMMADIYAH 3 KADUNGORA KABUPATEN GARUT

Authors

  • Nur Puri Handayani IKIP Siliwangi
  • Wikanengsih IKIP Siliwangi
  • Tita Rosita IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v4i2.6193

Keywords:

Social skills, students

Abstract

The purpose of this research is to know the description of students' social skills SMP Muhammadiyah 3 Kadungora Kabupaten Garut. The method used is descriptive quantitative research with a social skills scale data collection tool. The results showed that social learning was based on moderate categories. Social skills according to gender shown by the social abilities of women are better than the social skills of male students. The results of social skills research in terms of aspects of social skills found aspects of self-understanding are in there is a low category, whereas communication of social interaction and empathy ability depends on the medium category .

References

Ardiansyah, L. (2015). Peningkatan sikap anti-bullying verbal siswa melalui modelling keterampilan sosial verbal dalam pembelajaran IPS (penelitian tindakan kelas di kelas VIII-8 SMP Negeri 6 Bandung). (Skripsi). Program Studi Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung.

Combs, M. L., & Slaby, D. A (2017) . Social skills training with children. In B. Lahey & A. Kazdin (Eds.), Advences in clinical child psychology (Vol.1). New York: Plenum.

Littauer, Florence. (2002). Personality Plus (Bagaimana Memahami Orang Lain Dengan Memahami Diri Sendiri). Jakarta: Binarupa Aksara.

Muhammad Noer, (2019) Keterampilan Sosial Siswa dalam Pembelajaran Fisika melalui Penerapan Model Kooperatif Pendekatan NHT dan TSOS di Kelas X SMA Negeri 12 Pekanbaru, Jurnal Geliga Sains 3 (1), 39-42.

Puspitasari, Oky Septia (2015) Peningkatan Ecoliteracy Siswa Tentang Sampah di Sekolah Melalui Penggunaan Reka Cerita Gambar dalam Pembelajaran IPS (Penelitian Tindakan Kelas di Kelas VIII J SMP Negeri 7 Bandung).

Putra, F. (2017). Ketercapaian Tugas-tugas Perkembangan Siswa Pondok Pesantren dan Implikasinya dalam Bimbingan dan Konseling. Jurnal Counseling Care, 1(1), 27–34.

Santa, (2013). Penerapan Pendekatan SAVI (Somatik, Audio, Visual dan Intelegensi) dalam Pembelajaran IPS untuk meningkatkan keterampilan sosial Siswa kelas 4 SD. Tesis, Sekolah Pascasarjana, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung.

Solihin, Fajar Kusuma. (2013) Peningkatan ekoliteracy melalui pembelajaran bertanam pada mata pelajaran IPS kelas IV di Sekolah Dasar Negeri Sindangsuka V kec Cibatu kab Garut. Tesis, Sekolah Pascasarjana, Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung.

Sze, J. A., Gyurak, A., Goodkind, M. S., & Levenson, R. W. (2012). Greater emotional empathy and prosocial behavior in late life. Emotion, 12, 1129–1140. doi:10.1037/a0025011

Downloads

Published

2021-03-29