GAMBARAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA KELAS VIII DI SMPN 2 CIMAHI

Authors

  • Nabila Meiliana Salsabila IKIP Siliwangi
  • Ika Mustika IKIP Siliwangi
  • Tuti Alawiyah IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v5i5.8488

Keywords:

Self-confidence, causal factors

Abstract

The purpose of this research is to see how the level of self-confidence of students in SMP Negeri 2 Cimahi. The research conducted here uses qualitative methods. The data collection used is through observation, interviews, and documentation. The research subjects here are 7 students who have low self-confidence in SMP Negeri 2 Cimahi. Self-confidence can affect individual success both in learning, work environment, family environment, and in social relationships with others. Individuals who have good self-confidence, they have confidence and always try to develop their potential to the fullest and show the best of themselves and are proven by an achievement. Therefore self-confidence can affect the development process of students, but it is often found that students who have low self-confidence in the school environment, they tend not to like the changes that exist in themselves, rarely get along with their classmates, are often alone in class, do not have confidence in themselves. the ability possessed so that when in class the teacher asks questions students prefer to be silent even though they know the answer because of a lack of confidence. The results obtained stated that the VIII grade students at SMPN 2 Cimahi had low self-confidence and the contributing factors were the family economy and the environment of their peers.

References

Achmad, J. Nurihsan (2014). Bimbingan dan Konseling dalam berbagai latar kehidupan. Bandung: PT Refika Aditama.

Djannah, W., & Ayom Yulita, W. A. N. (2012). Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Kelas VIII B SMP Kristen Surakarta Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal Bimbingan Konseling, 1 (3), 6-11.

Fitri, E., Ifdil, I., & Neviyami, S. (2016) Efektivitas Layanan Informasi dengan menggunakan metode blended learning untuk meningkatkan motivasi belajar. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Konseling, 2 (2), 84-92.

Herwanto, R. (2018). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Psikodrama untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri pada Peserta Didik Kelas VIII di SMP Negeri 4 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2018/2019 (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Harnes Nindia,(2013). Penerapan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi Kelompok untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII D SMP Negeri 1 Ngariboyo. Jurnal BK Unesa, 3(1).

Hidayati, N. W., & Nofari, H. (2015). Meningkatkan Percaya Diri Melalui Layanan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi Kelompok. Jurnal Penelitian Tindakan Bimbingan & Konseling, 1(3).

Komara, I. B. (2016). Hubungan antara Kepercayaan Diri dengan Prestasi Belajar dan Perencanaan Karir Siswa. Psikopedagogia, 5(1), 33–42.

Permata E Sari. (2013). Pengembangan Model Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Sikap Prososial. Jurnal Bimbingan Konseling 2 (2) (2013).

Sayondari, P. N., Antari, N. N. M., & Dantes, N. (2014). Penerapan Bimbingan Kelompok dengan Teknik Diskusi Kelompok untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa Kelas VIII E SMP Negeri 3 Singaraja Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 2(1).

Syam, A., & Amri. (2017). Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidenc Berbasis Kaderisasi IMM Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Jurna Biotek, 5, 1-16. http://journal.uinalauddin.ac.id/index.php/biotek/article viewFile/3448/3243.

Tohir. (2005). Program Bimbingan Pribadi Sosial untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. (Tesis). Bandung: Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia.

Yendi, F. M., Ardi, Z., & Ifdil, I. (2013). Pelayanan Konseling untuk Remaja Putri Usia Pernikahan. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 1(2), 109-114.

Downloads

Published

2022-09-20