GAMBARAN KEDISIPLINAN PESERTA DIDIK KELAS VIII DI MTS NEGERI 4 BOGOR

Authors

  • Repina Aulia IKIP Siliwangi
  • Asep Samsudin IKIP Siliwangi
  • Siti Fatimah IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/fokus.v1i1.9369

Keywords:

Discipline, Students

Abstract

Discipline is an attitude of obedience and obedience to the rules or regulations that apply with full responsibility without any coercion from anyone. This study aims to determine the description of student discipline at MTs Negeri 4 Bogor. The method used in this study is a qualitative method with a descriptive type of research. Data collection techniques used are observation, interviews and documentation. The results showed that the low discipline of students against rules at school was caused by a lack of awareness of discipline, not being able to control their own will, managing themselves and lack of attention from parents to motivate and remind them to be orderly, so they do whatever they want.

References

Aftiani, H. (2013). Penerapan Konseling Kelompok Behavior Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Siswa di Sekolah SMAN 1 Kedungadem Bojonegoro. Jurnal BK Unesa, 3(1).

Ashari, R. (2019). Pengaruh pola asuh orang tua dan pergaulan teman sebaya (peer group) terhadap kedisiplinan siswa kelas XI program keahlian otomatisasi dan tata kelola perkantoran SMK negeri 3 Surakarta tahun ajaran 2018/2019.

Daryanto, S. D. (2013). Implementasi pendidikan karakter di sekolah. Yogyakarta: Gava Media.

Fatimah, S. (2017). Efektivitas Konseling Kognitif-Perilaku Untuk Mereduksi Stres Akademik Peserta Didik Kelas XI Farmasi SMK Al-Wafa Ciwidey Kabupaten Bandung Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 6(1), 93-122.

Febrianti, R. (2018). Efektivitas Konseling Kelompok Dengan Teknik Self Management Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Peserta Didik Kelas XI Administrasi Perkantoran Bandara Di Smk Penerbangan Raden Intan Bandar Lampung. TA 2017/2018 (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Jannah, M. (2017). Remaja dan tugas-tugas perkembangannya dalam islam. Psikoislamedia: Jurnal Psikologi, 1(1).

Kurniawati, Q. (2019). Hubungan Persepsi Siswa dan Minat Dengan Kedisiplinan Siswa Dalam Mengikuti Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(2).

Nurin, N. F. (2019). Efektivitas Teknik Self Management Untuk Meningkatkan Kedisiplinan Peserta Didik Kelas VII di SMP Islam Ibnu Khaldun Banda Aceh (Doctoral dissertation, UIN AR-RANIRY).

Rahman, M. A. (2011). Pentingnya Disiplin Belajar. Jakarta:

Rineka Cipta. Santrock, J. W. (2011). Perkembangan anak edisi 7 jilid 2. Terjemahan: Sarah Genis B) Jakarta: Erlangga, 251.

Sholihah, N. (2013). Penerapan strategi self-management untuk meningkatkan disiplin belajar pada siswa tunadaksa Cerebral Palcy kelas IV SDLB-D YPAC Surabaya. Jurnal BK Unesa, 3(1).

Sonjaya, R. (2017). Peranan Pembelajaran PPKN dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Di SMPN 26 Bandung (Penelitian Analitis Deskriptif Kualitatif dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa di kelas VIII SMPN 26 Bandung) (Doctoral Dissertation, FKIP Unpas)

Suharyanto, A. (2013). Peranan Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membina Sikap Toleransi Antar Siswa. JPP UMA Jurnal Ilmu Pemerintahan dan Sosial Politik Universitas Medan Area, 1(2), 12.

Yusuf, Syamsu. (2014). Psikologi Perkembangan Anak & Remaja. Bandung: Anggota IKAPI.

Downloads

Published

2023-01-15