Student Worksheet Design using Prompting Model to Facilitate Mathematics Problem Solving Ability

Authors

  • Ufi Lutfiah Universitas Serang Raya
  • Rina Oktaviyanthi Universitas Serang Raya
  • Khotimah Khotimah Universitas Serang Raya

DOI:

https://doi.org/10.22460/jiml.v5i3.12642

Keywords:

Probing Prompting Learning Model, Student Worksheet, Mathematics Problem Solving Ability

Abstract

This study aims to determine the feasibility of LKPD teaching materials with the probing prompting learning model to facilitate the mathematical problem solving abilities of junior high school students on the flat-sided building material (cubes and blocks) and to determine student responses to the developed student worksheets (LKPD). This study uses research and development methods with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The results of the research data obtained, and it can be concluded that the student worksheet (LKPD) of the probing prompting model is suitable for use with the results of the material test ( x = 33), mathematics education test ( x = 54), and media expert test ( x = 63). Student responses when viewed based on the results of the overall aspect value of the limited scale test, the value ( x = 45.71) is in the very feasible category. Meanwhile, the students' responses to the wide-scale (field) test based on the overall aspect scored (x  =46.81) with a very decent category.

Author Biographies

Ufi Lutfiah, Universitas Serang Raya

Department of Mathematics Educations

Rina Oktaviyanthi, Universitas Serang Raya

Department of Mathematics Educations

Khotimah Khotimah, Universitas Serang Raya

Department of Mathematics Educations

References

Alfi Rahmawati, A. W. (2022, Maret). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Pada Materi Teorema Pythagoras. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6, 365-374.

Hadinurdina, A. K. (2018, Desember). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Problem. Juring: Journal for Research in Mathematics Learning, 1, 189-198.

Helma Mustika, L. B. (2017, April). Penerapan Model Pembelajaran Probing Prompting Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. MES (Journal of Mathematics Education and Science), 2, 30-37.

Hidayah, F. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) dengan Menggunakan Pendekatan Saintifik pada Materi Operasi Hitung Aljabar Berdasarkan Kesulitan Belajar Kelas VIII SMP. Lampung: 2019.

I. G. L. Paramartha, I. S. (2020, April). Penerapan Lembar Kerja Siswa (LKS) Matematika Berbasis Etnomatika untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Membangun Karakter Positif Siswa. Journal for Lesson and Learning Studies, 3, 30-40.

Kholilullah, P. R. (2022). Validitas dan Praktilitas Lembar Kerja Siswa Berbasis Pendekatan Kontekstual Materi Bangun Ruang Sisi Datar pada Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3, 126-133.

Miqro’ Fajari Lathifah, B. N. (2021). Efektifitas LKPD Elektronik sebagai Media Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid-19 untuk Guru di YPI Bidayatul Hidayah Ampenan. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 25-30. doi:https://doi.org/10.29303/jpmpi.v3i2.668

Muhammad Hisni, H. A. (2022, Maret). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Etnomatematika Budaya Banjar Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurmadikta (Jurnal Mahasiswa Pendidikan Matematika), 2, 23-30.

Muthmainnah, H. S. (2019, Mei). Penerapan Strategi Probing Prompting dalam Pembelajaran Matematika Materi Relasi dan Fungsi di SMP. Lentera Sriwijaya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematik, 1, 27-38.

Permana, N. S. (2022, April). Mendesain Hybrid Learning dengan Model Pengembangan ADDIE untuk Pelajaran Pendidikan Agama. urnal Pendidikan Agama Katolik (JPAK), 22, 105-115. doi:https://doi.org/10.34150/jpak.v22i1.3

Risma Astutiania, I. I. (2019). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Langkah Polya. Seminar Nasional Pascasarjana 2019, 297-303.

Rofiah, N. H. (2014, Desember). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) berbasis KIT untuk Mneingkatkan Keterampilan Proses Dasar IPA di MI/SD. Al-Bidayah, 6, 253-271.

Sulasih, A. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Probing Prompting terhadap kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Berdasarkan Pengetahuan Awal Matematis Siswa SMP Negeri 42 Pekanbaru. Pekanbaru: 2019.

Susanti, E. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Probing Prompting untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Kelas XI IPA MAN 1 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 2, 96-107.

Teguh Hendrawan, A. K. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Probing Prompting Terhadap Hasil Belajar Siswa di Kelas V Sekolah SD. Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 5.

Utami, W. T. (2022). Penerapan Model Probing Prompting untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas III Pada Pembelajaran Tematik di Madrasah Ibtidaiyah Nurul Iman Pematang Gajah. Jambi: 2022.

Downloads

Published

2022-09-07