Application of A Contextual Approach to Students' Learning Outcomes in Pandemic Times
DOI:
https://doi.org/10.22460/jler.v5i3.10472Keywords:
Contextual approach, descriptive statistics, learning outcomesAbstract
Â
ABSTRACT
In the interest of increasing student understanding, teachers are expected to be able to select and sort out various methods, models, and approaches that are appropriate to current circumstances. Applying an appropriate learning approach is expected to minimize boredom in learning activities. The purpose of this study is that teachers are expected to be able to apply a contextual approach to the learning outcomes that will be obtained by students. The method used in this research is descriptive statistical analysis, which describes learning outcomes through data in the form of diagrams taken from several student questionnaires and teacher interviews. The results showed that students' understanding of the material before applying the contextual approach to learning outcomes was the limited understanding of students regarding the description text material. It can be concluded that the application of the contextual approach for students needs to be improved again.
ABSTRAK
Demi kepentingan meningkatkan pemahaman peserta didik, guru diharapkan mampu memilih dan memilah berbagai metode, model maupun pendekatan yang sesuai dengan keadaan saat ini. Dengan menerapkan pendekatan pembelajaran yang sesuai diharapkan dapat meminimalisir rasa bosan terhadap kegiatan pembelajaran. Tujuan dari penelitian ini adalah guru diharapkan dapat menerapkan pendekatan kontekstual terhadap hasil belajar yang akan diperoleh peserta didik. Metode yang digunakan dalam penelitian ini analisis statistik deskriptif, yaitu mendeskripsikan hasil belajar melalui data berupa diagram yang diambil dari angket sejumlah siswa dan wawancara guru. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pemahaman peserta didik akan materi sebelum penerapan pendekatan kontekstual terhadap hasil belajar yaitu keterbatasannya pemahaman peserta didik terkait materi teks deskripsi. Dapat disimpulkan bahwa penerapan pendekatan kontekstual bagi peserta didik perlu ditingkatkan kembali.
References
Bungin, B. (2015). Metodologi penelitian kualitatif. Jakarta: Rajawali Pers.
Hidayat, R. (2016). Pengaruh Penggunaan Pendekatan Kontekstual Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Tinggi SD Negeri 1 Sumur Putri Bandar Lampung.
Hosnan, M. (2016). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.
Jeheman, A. A., Gunur, B., & Jelatu, S. (2019). Pendekatan Matematika Realistik terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa. Pendidikan Matematika, 8(2), 191–202. Retrieved from https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i2.454.%0A%0A
Komalasari, K. (2014). Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi. Bandung: PT Refika Aditama.
Lenher, D., & Wurzenberger, J. (2013). Global Education – An Educational Perspective to Cope with Globalization. Global Education, 30 (5), 257–368.
Marwah, S. S., Syafe’i, M., & Sumarna, E. (2018). Relevansi Konsep Pendidikan Menurut Ki Hadjar Dewantara Dengan Pendidikan Islam. Indonesian Journal of Islamic Education, 5(1), 14. Retrieved from https://doi.org/10.17509/t.v5i1.13336
Molstad, C. E., & Karseth, B. (2016). National Curricula in Norway and Finland: The Role of Learning Outcomes. European Educational Research Journal, 15 (3), 329–344.
Nasrallah, R. (2014). Learning Outcomes’ Rrole in Higher Education Teaching. Education, Business and Society. Contemporary Middle Eastern Issues, 7 (4), 257–276.
Nemeth, J., & Long, J. G. (2012). Assessing Learning Outcomes in U.S. Planning Studio Courses. Of Planning Education and Research, 32 (4), 476–490.
Priansa. (2015). Manajemen Pesrta Didik dan Model Pembelajaran: Cerdas Kreatif, dan Inovatif. Bandung: Alfabeta.
Singh, A. K., Srivastava, S., & Singh, D. (2015). Student Engagement as The Predictor of Direct and Indirect Learning Outcomes in The Management Education Context. Metamorphosis, 14 (2), 20–29.
Sunaryo & Fatimah. (2018). Implementasi pendekatan kontekstual pada model pembelajaran scaffolding untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis matematik siswa.
Suyadi. (2013). Strategi Pembelajaran pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Wahyuningtyas, D.T. dan Suastika, I. K. (2016). Developing Learning Modules of Numbers for Primary School Students Using Contextual Teaching and Learning Approach. Pendidikan Dasar Indonesia, 1(2), 33–36.
Widiansyah, A., Sitasi, C., Widiansyah, :, Peranan, ), Daya, S., Sebagai, P., & Penentu, F. (2018). Peranan Sumber Daya Pendidikan sebagai Faktor Penentu dalam Manajemen Sistem Pendidikan. In Manajemen Sistem Pendidikan (pp. 229–234). Cakrawala.
Wijaya, S. (2016). Efektivitas Model Pembelajaran Kontekstual Ditinjau dari Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa di SMP Muhammadiyah 3 Bandar Lampung.
Zakiah dan Sunaryo. (2017). Pembelajaran dengan pendekatan kontekstual berbasis gaya kognitif untuk meningkatkan kemampuan metakognitif dan self awareness siswa.