MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA SMP KELAS VII PADA MATERI HIMPUNAN DENGAN MENGGUNAKAN PENDEKATAN PROBLEM BASED LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i4.10579Keywords:
Motivation to learn mathematics, Problem Based LearningAbstract
This study aims to increase the motivation to learn mathematics in the set material by using a problem based-learning approach. This type of research is classroom action research (CAR) using the design of the classroom action research model (CAR) created by Kemmis and Mc Taggart. The subjects of this study were 10th graders at SMPN 1 Margaasih. The data collection technique used a learning motivation questionnaire with 5 indicators and 10 statements, each with 5 positive and negative statements. The results of this study indicate an increase in students' learning motivation in each cycle with a good to very good category. The use of problem based learning approach is proven to be able to increase students' learning motivation.
References
Arief, H. S., & Sudin, A. (2016). Meningkatkan Motivasi Belajar melalui Pendekatan Problem-Based Learning (PBL). Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 141–150.
Aripin, U. (2015). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa SMP melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah. P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 120. https://doi.org/10.22460/p2m.v2i1p120-127.171
Aulia, L. N., Susilo, S., & Subali, B. (2019). Upaya Peningkatan Kemandirian Belajar Siswa dengan Model Problem-Based Learning Berbantuan Media Edmodo. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 5(1), 69–78. https://doi.org/10.21831/jipi.v5i1.18707
Dwidarti, U., Mampouw, H. L., & Setyadi, D. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Himpunan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 315–322. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i2.110
Lomu, L., & Widodo, S. A. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar dan Disiplin Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia, 0(0), 745–751.
Novtiar, C., & Aripin, U. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Kepercayaan Diri Siswa SMP Melalui Pendekatan Open Ended. Jurnal Prisma Universitas Suryakancana, 6(2), 119–131. https://doi.org/10.35194/jp.v6i2.122
Salbiah, A. O., Masruroh, A. A., & Chotimah, S. (2021). Analisis Motivasi Belajar Siswa Terhadap Pembelajaran FPB Dan KPK dengan Menggunakan VBA For Excel. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(5), 1327–1336. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.1327-1336
Santoso, B., Putri, D. H., & Medriati, R. (2020). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Melalui Model Problem Based Learning Berbantu Alat Peraga Konsep Gerak Lurus. Jurnal Kumparan Fisika, 3(1), 1–16.
Suari, N. putu. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Motivasi Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(3), 241. https://doi.org/10.23887/jisd.v2i3.16138
Syafei, I. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Pendidikan Agama Islam Berbasis Problem Based Learning untuk Menangkal Radikalisme pada Peserta Didik SMA Negeri di Kota Bandar Lampung. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 137–158. https://doi.org/10.24042/atjpi.v10i1.3631