ANALISIS KEMAMPUAN LITERASI MATEMATIS SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL PISA KONTEN SPACE AND SHAPE DITINJAU DARI LEVEL KEMAMPUAN SPASIAL MATEMATIS

Authors

  • Allysha Syatifa Fitriana Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Karunia Eka Lestari Universitas Singaperbangsa Karawang

Keywords:

Correspondence analysis, mathematical literacy skills, mathematical spatial competence, PISA test on space and shape content

Abstract

This study addressed to observe the mathematical literacy skills of junior high school students in solving the PISA test of space and shape content in terms of the level of mathematical spatial ability. The study was performed by a mix-method with a sequential confirmatory design. The instrument used consists of tests and non-tests. Two test instruments are used, including the spatial mathematical ability test and the PISA test for space and shape content. The non-test instrument was in the form of an interview containing questions about the process of working on the PISA questions. The subjects in this study involved 39 grade VIII students in one of the junior high schools in Karawang. The data analysis technique was carried out descriptively. The quantitative study results show that, in general, the students' spatial ability and mathematical literacy in solving PISA questions for the content of space and shape are still very low. The qualitative study results confirm low literacy ability because students are not accustomed to solving PISA tests.

References

Aini, I. N., Ramlah, R., & Pamungkas, A. S. (2021). Deskripsi Kemampuan Matematika Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Tipe Programme For International Student Assessment (PISA). JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika), 14(2), 239-255.

Asis, M., & Nurdin A. A. (2015). Profil Kemampuan Spasial Dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Siswa yang memiliki Kecerdasan Logis Matematis Tinggi Ditinjau dari Perbedaan Gender. Daya Matematis: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 3(1), 78-87.

Aynul, N. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Siswa Dalam Menyelesaikan Soal PISA Konten Space And Shape Pada Kelas Ix Smp Negeri 13 Makassar.

Creswell, J. W. (2018). Research Design. Los Angeles: SAGE Publications Ltd

Hendroanto, A., Fitriyani, H., & Anggoro, R. P. (2019). Level Berpikir Van Hiele Dan Kemampuan Spasial: Apakah Pengaruhnya Terhadap Ketrampilan HOTS Mahasiswa?. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1).

Lestari, K. E. (2021). Struktur Tabel Kontingensi Pada Analisis Korespondensi Menggunakan Formula Cardano dan Cardano-Ferrari. Disertasi Doktor Matematika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Institut Teknologi Bandung.

Lestari, K. E. & Yudhanegara, M. R. (2018). Penelitian Pendidikan Matematika, cetakan ketiga. Bandung: Refika Aditama.

Lestari, K. E., Utami, M. R., & Yudhanegara, M. R. (2021). Evaluasi Penyelenggaraan Pendidikan Di Perguruan Tinggi: Relevansi Bidang Pekerjaan Dengan Program Studi. JUDIKA (Jurnal Pendidikan Unsika), 9(2), 149-164.

Luthfiana, M., & Purwasi, L. A. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika: Judika Education, 1(2), 126-134.

Karmila, K. (2018). Deskripsi Kemampuan Literasi Matematis Siswa Ditinjau dari Gender. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1).

Kurniawati, I., & Kurniasari, I. (2019). Literasi Matematika Siswa dalam Menyelesaikan Soal PISA Konten Space and Shape Ditinjau dari Kecerdasan Majemuk. MATHEdunesa, 8(2).

Kholisa, F. N. (2021). Eksplorasi Etnomatematika Terhadap Konsep Geometri pada Rumah Joglo Pati. CIRCLE: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(02), 89-108.

Masfufah, R., & Afriansyah, E. A. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa melalui Soal PISA. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2), 291-300.

Pasaribu, U. S., Lestari, K. E., Indratno, S. W., dan Garminia, H. (2020). The Enhancement of Higher Education Quality by Alumni Tracking Using Correspondence Analysis. International Journal of Innovation, Creativity and Change 13 (10), 1661-1675.

Ristontowi, R. (2013). Kemampuan Spasial Siswa Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia Dengan Media Geogebra. In Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. ISSN (pp. 978-979).

Sa'dia, H. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Ditinjau Dari Pengetahuan Metakognisi Siswa dalam Menyelesaikan soal PISA Konten Space and Shape (Doctoral dissertation, UIN Sunan Ampel Surabaya).

Sasongko, T. P. M., Dafik, D., & Oktavianingtyas, E. (2016). Pengembangan Paket Soal Model PISA Konten Space and Shape untuk Mengetahui Level Literasi Matematika Siswa SMP. Jurnal Edukasi, 3(1), 27-32.

Setiawan, A., Inganah, S., & Ummah, S. K. (2019). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa dalam Penyelesaian Soal PISA ditinjau dari Gender. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 6(1), 43-48.

Sholihah, D., Purnomo, E. A., Aziz, A., & Ampuni, D. (2019). Analisis Kesalahan Soal Pisa Konten Ruang Dan Bentuk Ditinjau Dari Kecerdasan Spasial. Seminar Nasional Edusainstek: 221–30.

Umaroh, U., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Siswa dalam Mengerjakan Soal PISA Ditinjau dari Perbedaan Gender. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(2), 40-53.

Downloads

Published

2022-05-29

Issue

Section

Articles