ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA KELAS IX PADA MATERI SPLDV BERDASARKAN TAHAPAN POLYA

Authors

  • Anida Nurul Fadilah Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Haerudin Haerudin Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i4.10835

Keywords:

Problem Solving, Linear Equations System of Two Variable, Polya Stage

Abstract

The study aims to analyze the problem solving ability of junior high school students on linear equation system of two variable. The method of this study is qualitative descriptive method. The subject of this study is 20 students IX at one state junior high school in Kabupaten  Karawang. Technique data collection using test and interviews. Technique data analysis using data reduction, data presentations and drawing conclusions. The results obtained in this study are from the 4 stages of mathematical problem solving ability, the percentages are as follows: (1) understanding the problem by 33%, (2) planning problem solving by 87%, (3) implementing a solution plan by 65%, (4) checked back by 47%. Most students with high abilities already understand the problems given, students with moderate abilities are mostly less careful in carrying out solving plans and students with low abilities mostly do not understand the problems contained in the questions.

References

Andayani, F., & Lathifah, A. N. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Aritmatika Sosial. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i1.78

Anggraeni, R., & Kadarisma, G. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa Smp Kelas VII Pada Materi Himpunan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 1072–1082. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i2.334

Apriani, E., Djadir, D., & Asdar, A. (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematika dan Perbedaan Gender. Issues in Mathematics Education (IMED), 1(1), 7. https://doi.org/10.35580/imed

Fitirani. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Pokok Bahasan Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPDV) pada Siswa Kelas VIII SMNP 21 Makassar. In Universitas Muhammadiyah Makassar.

Fitria, R. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smp Kelas VII Pada Materi Aritmetika Sosial Kelas VII SMP Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(4), 786–792.

Hadi, S., & Radiyatul, R. (2014). Metode Pemecahan Masalah Menurut Polya untuk Mengembangkan Kemampuan Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematis di Sekolah Menengah Pertama. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 53–61. https://doi.org/10.20527/edumat.v2i1.603

Hermawati, Jumroh, & Sari, E. F. P. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP pada Materi Kubus dan Balok. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 141–152. http://www.e-journal.stkipsiliwangi.ac.id/index.php/p2m/article/view/1283

Indahsari, A. T., & Fitrianna, A. Y. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas X Dalam Menyelesaikan Spldv. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(2), 77. https://doi.org/10.22460/jpmi.v2i2.p77-86

Islamiah, N., Purwaningsih, W. E., Akbar, P., & Bernard, M. (2018). Analisis Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Dan Self Confidence Siswa SMP. Journal On Education, 1(5), 881–886. https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi/article/view/1967/282

Jedaus, M. D., Farida, N., & Suwanti, V. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pokok Bahasan Perbandingan Tahapan Polya. 2, 306–315.

Kristofora, M., & Sujadi, A. A. (2017). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Dengan Menggunakan Langkah Polya Siswa Kelas Vii Smp. Prisma, 6(1), 9–16. https://doi.org/10.35194/jp.v6i1.24

Mita, D. S., Tambunan, L. R., & Izzati, N. (2019). Analisis Kemmapuan Pemecahan Masalah Peserta Didik dalam Menyelesaikan Soal PISA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 25–33.

Nurhalipah. (2021). Efektivitas Penggunaan Gepgebra Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Sekolah Menengah Pertama Islam Terpadu Al-Ikhlas Sungai Abang Kabupaten Sorolangun [Universitas Islam Negeri Sulthan Thaha Saifuddin Jambi]. In Uin Sutha Jambi. https://doi.org/10.1088/1751-8113/44/8/085201

Prabawa, E. A., & Zaenuri. (2017). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa pada Model Project Based Learning Bernuansa Etnomatematika. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 6(1), 120–129.

Rachmawati, A., & Adirakasiwi, A. G. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Berdasarkan Gender. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 4(4), 835–842. https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3688

Selvia, S., Rochmatin, T., & Zanthy, L. S. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Kemampuan Penalaran Matematik Siswa Smp Pada Materi Spldv. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(5), 261. https://doi.org/10.22460/jpmi.v2i5.p261-270

Setiana, N. P., Fitriani, N., & Amelia, R. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA Pada Materi Trigonometri Berdasarkan Kemampuan Awal Matematis Siswa. JPMI(Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(4), 899–910. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.899-910

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. In Alfabeta, Bandung.

Suryani, M., Jufri, L. H., & Putri, T. A. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Berdasarkan Kemampuan Awal. Musharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9, 119–130.

Utami, R. W., & Wutsqa, D. U. (2017). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika dan self-efficacy siswa SMP negeri di Kabupaten Ciamis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(2), 166. https://doi.org/10.21831/jrpm.v4i2.14897

Yuwono, T., Supanggih, M., & Ferdiani, R. D. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berdasarkan Prosedur Polya. Jurnal Tadris Matematika, 1(2), 137–144. https://doi.org/10.21274/jtm.2018.1.2.137-144

Zulfitri, H. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Setelah Pembelajaran dengan Pendekatan MEAs pada Materi Sistem Persamaan Linier Tiga Variabel. Jurnal Gantang, 4(1), 7–13. https://doi.org/10.31629/jg.v4i1.881

Downloads

Published

2022-07-11

Issue

Section

Articles