UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA PADA MATERI HIMPUNAN MENGGUNAKAN LKS DENGAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) DI KELAS VII SMP NEGERI 1 MARGAASIH

Authors

  • Gilang Hariawan Pratama IKIP Siliwangi
  • Asep Ikin Sugandi IKIP Siliwangi
  • Anik Yuliani IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i1.11619

Keywords:

Problem Based Learning, learning outcomes

Abstract

As we know, there are still many students who still have difficulty understanding the set material. This of course affects the learning outcomes. Thereofere, a Problem Based Learning (PBL) learning method is needed into mathematics learning, with the hope that students are more familiar with and understand the concepts given to the set material. The purpose of this research is to improve the learning outcomes of mathematics on set material. This study uses a Class Action Research (CAR) model with 30 students in class VII-D SMPN 1 Margaasih. This research was conducted in three cycles, with each cycle consisting of: 1) Planning, 2) implementation, 3) observation, 4) reflection. The data analysis technique is to see the increase in learning outcomes from the three learning cycles with a limit of 85% reaching the KKM value of 75. The learning outcomes of SMP Negeri 1 Margaasih students who initially be concluded that with the Problem Based Learning (PBL) method students better understand the material and have an effect on increasing learning outcomes.

References

Aminah, S., Wijaya, T. T., & Yuspriyati, D. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas Viii Pada Materi Himpunan. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 15–22. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i1.29

Anie Kartika, M. P. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Program Linier Dengan Metode Problem Base Learning Di Laboratorium Teenzania Pada Kelas X Smk Negeri 1 Batang. 4(2), 107–116.

Aristiani, R. (2016). Meningkatkan Percaya Diri Siswa Melalui Layanan Informasi Berbantuan Audiovisual. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(2), 182–189. https://doi.org/10.24176/jkg.v2i2.717

Herman Tatang. (2007). Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Matematis Tingkat Tinggi Siswa Sekolah Menengah Pertama. Educationist, 1(1), 47-56. http://ejournal.sps.upi.edu/index.php/educationist/article/view/28/22

Hidayat, D. A., Artika, A., & Sugandi, A. I. (2021). Penerapan Pendekatan Realistik Matematis Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Himpunan Siswa Kelas Vii Smp Pgri Arjasari. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 4(1), 1. https://doi.org/10.31258/jta.v4i1.1-15

Kauchak, P. E. D. (2012). Strategi dan Model Pembelajaran, Jakarta: PT. Indeks.

Khoerunnisa, N. (2016). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Dan Self Regulated Learning Siswa SMP Dengan menggunakan Acceleratde Learning. Universitas Pendidikan Indonesia.

Nurfadillah, Taiyeb, & Syamsiah. (n.d.). Belajar Melalui Penerapan Model Problem Based Learning pada Siswa Kelas Biology Teaching and Learning.

Panut, P., Nuraeni, Z., & Yuliardi, R. (2018). Meningkatkan kemampuan pemahaman siswa dalam materi himpunan melalui model pembelajaran make a match. JUMLAHKU: Jurnal Matematika Ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan, 4(1), 98–108.

Prihatin, S., & Sukadi, S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Pemahaman Konsep Dan Motivasi Berprestasi Dalam Pembelajaran PKn …. Jurnal Pendidikan IPS …, 1, 100-105 https://ejournal-pasca.undiksha.ac.id/index.php/PIPS/article/view/3335

Riyanda, A. R., Herlina, K., & Wicaksono, B. A. (2020). Evaluasi Implementasi Sistem Pembelajaran Daring Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung. Jurnal IKRA-ITH Humaniora, 4(1), 66–71. https://journals.upi-yai.ac.id/index.php/ikraith-humaniora/article/view/669

Rohmah, G. S., & Mahardika, N. G. (2018). Siswa Smp Melalui Pendekatan Problem Based. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(4), 591–598.

Rugayah, R. (2020). Pembelajaran Model Problem Base Learning (Pbl) Dalam Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Sekolah Dasar. PHI: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 121-134. https://doi.org/10.33087/phi.v4i2.108

Rumpf, H. (1990). The characteristics of systems and their changes of state disperse. Particle Technology, Chapman and Hall; Springer: Berlin/Heidelberg, Germany, 8–54.

Rusman. (2011). Model-model pembelajaran: Mengembangkan profesionalisme guru. Rajawali Pers/PT Raja Grafindo Persada.

Sabil, H. (2013). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Melalui Pembelajaran Aktif Model Jigsaw pada materi Himpunan di Kelas VII SMPN 7 Muaro Jambi. Jurnal Pendidikan Matematika, 03(02), 53–57.

Sujanem, R. (2012). Pengembangan Modul Fisika Kontekstual Interaktif Berbasis Web untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Hasil Belajar Fisika Siswa SMA di Singaraja. Jurnal Nasional Pendidikan Teknik Informatika (JANAPATI), 1(2), 103-117. https://doi.org/10.23887/janapati.v1i2.9825

Trianto, M. P. (2009). Mendesain model pembelajaran inovatif-progresif. Jakarta: Kencana.

Downloads

Published

2023-08-30

Issue

Section

Articles