ANALISIS KESALAHAN MATERI SISTEM PERSAMAAN LINEAR DUA VARIABEL PADA PEMBELAJARAN DARING SISWA SMP KELAS VIII

Authors

  • Resti Nuraidha IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i1.12956

Keywords:

Two-Variabel Linear Equations System, Online-Learning

Abstract

Goal of this study was to examine the mistakes made by SMP Plus Al-Irfan students as they attempted to solve a system of two linear equations using online instruction. Research is being conducted using the descriptive qualitative technique. The research involved a total of 28 SMP Plus Al-Irfan class VIII students. The test instrument consists of six description-style questions. The indicators are: (1) Determining the distinction between PLDV and SPLDV; (2) Create a mathematical model and solving SPLDV use elimination methode; (3) Create a mathematical model, and solving SPLDV and use the substitution method; (4) Create a mathematical model, and solving SPLDV use the combined method; (5) Identifying special SPLDV and its solutions; and (6) Create a mathematical mode and solving SPLDV use the graphical method. According to the study's findings, junior high school students made the most mistakes in identifying the SPLDV graphical method's completion indication, with an error rate of 85.5%. According to the primary factor analysis's findings, students make mistakes, particularly when trying to convert story questions into mathematical models and create SPLDV graphs.

References

Aripin, U., Purwasih, R., Dwi, F., & Santana, T. (2020). Transfer Iptek Mathematic Realistic Worksheet Berbasis Information and Communication Technology Kepada Guru-Guru SDIT Dalam Rangka Meningkatkan Keterampilan Matematis Pada Konsep Geometris. 5(1).

Azzahra, S. J. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Pemahaman Konsep Menyelesaikan Soal Cerita SPLDV dengan Tahapan Newman. (JPMI) Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 2(2), 87–94.

Ferdianto, F., & Yesino, L. (2019). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi SPLDV Ditinjau dari Indikator Kemampuan Matematis. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 3(1), 32–36. https://doi.org/10.35706/sjme.v3i1.1335

Gais, Z., & Afriansyah, E. A. (2018). Analisis Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal High Order Thinking Ditinjau Dari Kemampuan Awal Matematis Siswa. Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 199–206.

Husna, R., Roza, Y., & Maimunah, M. (2021). Identifikasi Kesulitan Guru Matematika Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitiandan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(2), 428–436.

KEMENDIKBUD. (2020). Surat Edaran Nomor 4 Tahun 2020 Tentang Pelaksannaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran Coronavirus Disease (Covid-19). 1–3.

Maspupah, A., & Purnama, A. (2020). Analisis Kesulitan Siswa MTs Kelas VIII Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) Ditinjau Dari Perbedaan Gender. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 237–246. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.193

Mustofa, M. I., Chodzirin, M., Sayekti, L., & Fauzan, R. (2019). Formulasi Model Perkuliahan Daring Sebagai Upaya Menekan Disparitas Kualitas Perguruan Tinggi. Walisongo Journal of Information Technology, 1(2), 151. https://doi.org/10.21580/wjit.2019.1.2.4067

Nurjaman, A., & Sari, I. P. (2019). Penerapan Pendekatan Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik Siswa SMA. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(2), 131–136. https://doi.org/10.24176/anargya.v2i2.4135

Putra, H. D. (2017). Pengembangan Instrumen Untuk Meningkatkan Kemampuan Mathematical Problem Posing Siswa Sma. Euclid, 4(1), 636–645. https://doi.org/10.33603/e.v4i1.211

Saptika, Y. A., Rosdiana, F., & Sariningsih, R. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Komunikasi Matematis Pada Materi Bangun Datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(5), 873. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i5.p873-880

Sefriani, R., Sepriana, R., Wijaya, I., & Menrisal, M. (2021). Efektivitas Pembelajaran Online di Masa Pandemi Covid-19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4731–4737. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1430

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Yusuf, A., & Fitriani, N. (2020). Analisis kesalahan siswa smp dalam menyelesaikan soal persamaan linear dua variabel di SMPN 1 campaka mulya-cianjur. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(1), 59–68. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i1.p59-68.

Downloads

Additional Files

Published

2023-08-30

Issue

Section

Articles