ANALISIS KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA KELAS X SMK DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA

Authors

  • Fadila Ananda Yandra Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Haerudin Haerudin Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v6i1.14593

Keywords:

Analysis of Learning Independent, Mathematics Learning

Abstract

This study aims to analyze and describe the learning independence possessed by students of class X TBSM SMK Al Fathimiyah. The method used in this study is a descriptive qualitative research method using 29 students from class X TBSM SMK Al Fathimiyah as research subjects. The instrument used in this study was a non-test instrument in the form of a student learning independence questionnaire consisting of 30 statements. The data collection technique in this study was carried out by distributing questionnaires. Data analysis techniques by making the percentage of student answers are then described using the criteria for the percentage of student answers. The results showed that the average percentage of students' answers on the attitude scale questionnaire for students' mathematics learning independence was 71.55%. This indicates that most students of class X TBSM Al Fathimiyah have an independent attitude in learning. However, students still have to improve their learning independence so that each indicator in learning independence can be improved even better.

References

Amalia, A., Syafitri, F. L., Sari, V. T. A., & Rohaeti, E. E. (2018). Hubungan Antara Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik dengan Self Efficacy dan Kemandirian Belajar Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(5), 887–894.

Andini, L. (2019). Hubungan Motivasi Belajar dan Kemandirian Belajar dengan Hasil Belajar Matematika Siswa di Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Tanjung Jabung Timur. Universitas Islam Negeri Muhammadiyah.

Anwar, H. (2014). Proses Pengambilan Keputusan untuk Mengembangkan Mutu Madrasah. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 37–56. Retrieved from http://journal.walisongo.ac.id/index.php/

Ariani, D. N. (2017). Strategi Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SD/MI INFORMASI. Jurnal Madrasah Ibtiaiyah, 3(1), 96–107.

Choirudin, M. (2016). Penyesuaian Diri Sebagai Upaya Mencapai Kesejahteraan Siswa. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 12(1), 1–20. https://doi.org/10.14421/hisbah.2015.121-07

Dinata, P. A. C., Rahzianta, & Zainuddin, M. (2016). Self Regulated Learning Sebagai Strategi Membangun Kemandirian Peserta Didik dalam Menjawab Tantangan Abad 21. Seminar Nasional Pendidikan Sains, 139–146. Surakarta: Seminar Nasional Pendidikan Sains.

Febriyanti, F., & Imami, A. I. (2021). Analisis Self-Regulated Learning dalam Pembelajaran Matematika Pada Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Soulmath : Jurnal Edukasi Pendidikan Matematika, 9(1), 1–10. https://doi.org/10.25139/smj.v9i1.3300

Fitriastuti, W. (2014). Peningkatan Sikap Kerja Keras dan Tanggung Jawab Siswa dalam Pembelajaran Matematika Melalui Strategi Course Review Horay (PTK Kelas VIII Semester Genap SMP Negeri 1 Sambi Tahun Ajaran 2013/2014). Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Hafriani. (2021). Mengembangkan Kemampuan Dasar Matematika Siswa Berdasarkan NCTM Melalui Tugas Terstruktur dengan Menggunakan ICT (Developing The Basic Abilities of Mathematics Students Based on NCTM Through Structured Tasks Using ICT). JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan Dan Pengajaran, 22(1), 63–80. https://doi.org/10.22373/jid.v22i1.7974

Nurhafsari, A., & Sabandar, J. (2019). Kemandirian Belajar Matematika Siswa dalam Pembelajaran Kooperatif dengan Aktivitas Quick on The Draw. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 97–107. https://doi.org/10.30656/gauss.v1i2.1051

Perdana, F. J. (2019). Pentingnya Kepercayaan Diri dan Motivasi Sosial dalam Keaktifan Mengikuti Proses Kegiatan Belajar. Jurnal Edueksos, 8(2), 70–87. Retrieved from https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:R0YmxK621TUJ:https://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/edueksos/article/download/5342/2553&cd=1&hl=id&ct=clnk&gl=id

Puspalita, A. N., Nurhanurawati, & Coesamin, M. (2022). Pengaruh Self Confidence Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 10(2), 196–207. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23960/mtk/v10i2.pp196-207

Qolbu, N. (2021). Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VI SDIT Nurul Hikmah Tanjung Jabung Timur. Universitas Sulthan Thaha Syaifuddin Jambi.

Rahayu, I. F., & Aini, I. N. (2021). Analisis Kemandirian Belajar dalam Pembelajaran Matematika pada Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4(4), 789–798. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.789-798

Sanjayanti, A., Sulistiono, & Ari Budiretnani, D. (2015). Kemandirian Belajar Siswa Kelas XI MIA-5 SMAN 1 Kediri Seminar Nasional XII Pendidikan Biologi FKIP UNS. Seminar Nasional XII Pendidikan Biologi FKIP UNS 2015. Seminar Nasional XII Pendidikan Biologi FKIP UNS 2015.

Sulistyani, D., Roza, Y., & Maimunah, M. (2020). Hubungan Kemandirian Belajar dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 1. https://doi.org/10.36709/jpm.v11i1.9638

Thoken, F., Asrori, & Purwanti. (2017). Analisis Kemandirian Belajar Pada Siswa Kelas X SMA Kemala Bhayangkari Sungai Raya. Jurnal Untan, 6(12), 1–7. Retrieved from https://jurnal.untan.ac.id/index.php/jpdpb/article/view/23010

Zamnah, L. N. (2017). Hubungan Antara Self-Regulated Learning dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Mata Pelajaran Matematika Kelas VIII SMP Negeri 3 Cipaku. Jurnal Teori Dan Riset Matematika (TEOREMA), 1(2), 31–38.

Downloads

Published

2023-08-30

Issue

Section

Articles