PENERAPAN PENDEKATAN PROBLEM BASED LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA KELAS VII MTs PADA MATERI PERBANDINGAN DAN SKALA

Authors

  • Ratna Marlina
  • Sifa Nurjahidah
  • Asep Ikin Sugandi
  • Wahyu Setiawan

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i2.p113-122

Keywords:

PBL, problem-solving ability, comparison and scale

Abstract

This research aims to get results description of application of problem based learning approach in an effort to enhance student learning outcomes as well as knowing the increase in mathematical problem solving ability grade VII MTs on comparison of material and scale. The methods used in this research in the research conducted through two cycles of activity, and each cycles as much as 2 meeting. The subjek of this research is the teacher and all students of classes VII-B of 30 people. The object of this research are mathematical problem solving ability of students and the analysis undertaken aiming to find out the types of difficulties, hardships, cause factors and how the students in difficulty against handling problem solving math.

 

References

Badden, Maggi Savin dan Wilkie Kay. 2004. Chalengging Research in Problem Based Learning. London: Open University Press.

Eggen, Paul dan Kauchak, Don. 2012. Strategi dan Model Pembelajaran Mengajarkan Konten dan Keterampilan Berfikir. Jakarta: Indeks.

Fauziah. 2010. Peningkatan Kemampuan Pemahaman Dan Pemecahan Masalah Matematik Siswa Smp Melalui Strategi React. Sumatera Selatan: Jurnal Forum Kependidikan. 14 (1)

Iswadi, H. 2015. Sekelumit Hasil PISA 2015 yang Baru Rilis. [Online] tersedia : http://www.ubaya.ac.id/2014/content/articles_detail/230/Overview-of-the-PISA-2015-results-that-have-just-been-Released.html. [ 5 Februari 2018 ]

Permendikbud No. 58 Tahun 2014 Tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Pertama/Madrasah tsanawiyah. Jakarta: Kemendikbud.

Ruqoyyah, S. (2017). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Pemecahan Masalah Serta Disposisi Matematik Siswa MA Melalui Contextual Teaching And Learning. Bandung

Ruseffendi, E. T. (1988). Pengantar kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA.Bandung : Tarsito.

Setiawan, W. (2015).Pencapaian Kemampuan Pemahaman dan Koneksi Matematis Siswa SMP dengan Model Pembelajaran Connecting Organizing Reflecting and Extending.Volume 3, Tahun 2015 ISSN 2338-8315.Prosiding Matematika dan Pendidikan Matematika STKIP Siliwangi Bandung. Bandung.

Sugandi, Asep I. 2014.Pendekatan Kontektual Sebagai Pendekatan dalam Pembelajaran yang Humanis untuk Meningkatkan Kemamapuan Berpikir Matematis Tingkat Tinggi.Volume 1, Tahun 2014.ISSN 2355-0473.Prosiding Matematika dan Pendidikan Matematika STKIP Siliwangi Bandung. Bandung.

Supinah dan Sutanti. 2010. Pembelajaran Matematika di SD. Yogyakarta: PPPPTK Matematika.

Downloads

Published

2018-04-19

Issue

Section

Articles