ANALISIS KESALAHAN SISWA MTs DALAM MENYELESAIKAN SOAL PADA MATERI TEOREMA PYTHAGORAS

Authors

  • Annisa Siti Rohmah IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.p%25p

Keywords:

Error Analysis, Pythagoras Theorem, Concept Understanding

Abstract

This study aims to describe the mistakes made by students in solving mathematical problems in the pythagorean theorem material. This study is a qualitative study with 23 selected students from class VIII A in MTs Al-Mukhtariyah Mande Academic Year 2019/2020. Data collection instruments using description tests. Data analysis in this study was taken in the form of pictures and paragraphs to draw conclusions. After conducting research and reducing data, it is obtained that the most common mistakes made by students are lack of understanding the concept of the Pythagorean theorem, lack of understanding of the language of questions, in working on questions less thoroughly, and finally students lack understanding of problems when related to daily life. Good mastery of the concept of material is able to bring students in producing a good solution as well. Understanding the concepts and understanding of principles must be mastered by students to facilitate working on the problems presented.

References

Amalia, Y. (2014). Analisis Tingkat Kemampuan Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Menggunakan Media Visual Dan Non Visualpada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Di Smp Dengan Teori Van Hiele. 1(2), 18–32.

Aripin, U. (2015). Meningkatkan Kemapuan Pemahaman Matematik Siswa SMP Melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah. P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 120–127.

Azia, Y. M. (2013). Upaya Mengatasi Kesulitan Siswa Belajar Geometri dengan Pengajaran Remidial Kelompok dan Remedial Bersama di Sekolah Lanjutan Tingkat Pertama. Diakses da, http://digilib.upi.edu/pasca/available/etd-1011106.

Lubis, R., Harahap, T., & Ahmad, M. (2019). Peningkatan Kemampuan Koneksi Matematis Siswa melalui Pendekatan Open-Ended pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. (2), 121–132.

Rahmania, L., & Rahmawati, A. (2016). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Persamaan Linier Satu Variabel. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika., 1(2,), 165–174.

Siregar, N. F. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika. 7(1), 1–14.

Suprihatiningrum, J. (2013). Strategi Pembelajaran. 22. Yogyakarta : Ar-Ruzz Media.

Yadrika, G., Amelia, S., & Roza, Y. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Teorema Pythagoras Dan Lingkaran. 12(2).

Yanzhur, M. Y., Asdar, & Rusli. (2019). Analisis kesalahan pemahaman konsep dan prinsip pada materi fungsi berdasarkan gaya kognitif siswa.

Zakiah, nur eva, Sunaryo, Y., & Amam, A. (2019). Implementasi pendekatan kontekstual pada model pembelajaran berbasis masalah berdasarkan langkah-langkah polya. 4(September), 111–120.

Zamnah, L. N., & Ruswana, A. M. (2018). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Dan Self-Confidence Melalui Pembelajaran Peer Instruction With Structured Inquiry (Pisi). Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 11(1). https://doi.org/10.30870/jppm.v11i1.2984

Zanthy, L. S. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar Ditinjau Dari Latar Belakang Pilihan Jurusan Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Di STKIP Siliwangi Bandung. 1(1).

Downloads

Additional Files

Published

2020-09-16

Issue

Section

Articles