ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL KEMEMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMP

Authors

  • Desi Irawati IKIP Siliwangi
  • Gida Kadarisma IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.p%25p

Keywords:

Problem Solving

Abstract

The purpose of this study was to analyze the difficulties of students in solving problems of mathematical problem solving abilities of students of SMP Negeri in West Bandung Regency. The method used in this research is descriptive method. The subjects of the study were 26 people of SMP Negeri 1 Rongga class VII-C. The instrument used includes a test instrument of mathematical problem solving ability of triangular and rectangular material, as many as 5 questions containing four problem solving indicators, namely understanding the problem, planning the solution strategy, solving the problem according to the plan, and checking the answers again. Obtaining the results of the answers is done by giving a score for each indicator. Percentage of each indicator is obtained by finding the average student's answer. The results of this study were the lowest percentage of problem solving ability indicators found in the indicator of checking the truth and the average problem-solving ability obtained was in the moderate category.

References

Abidin, Z. (2015). Intuisi dalam Pembelajaran Matematika. Jakarta: Lentera Mas Cendekia.

Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bangun Datar Segiempat Ditinjau dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik untuk Siswa Kelas VII. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(6), 1135–1142.

Hadi, S., & Radiyatul, R. (2014). Metode Pemecahan Masalah Menurut Polya untuk Mengembangkan Kemampuan Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematis di Sekolah Menengah Pertama. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1).

Hidayat, W., & Sariningsih, R. (2018). Kemampuan Pemecahan mPMasalah Matematis dan Adversity Quotient Siswa SMP Melalui Pembelajaran Open Ended. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 109–118.

Kahar, M. S., & Layn, M. R. (2017). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 3(2), 95–102.

Karnasih, I. (2015). Analisis kesalahan Newman pada Soal Cerita Matematis (Newmans Error Analysis in Mathematical Word Problems). Jurnal Paradikma, 8(01), 37–51.

Kurniawan, A., & Setiawan, D. (2019). Analisi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Berbantuan Soal Kontekstual pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(5), 271–282.

Mawaddah, S., & Anisah, H. (2015). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Model Pembelajaran Generatif (Generative Learning) di SMP. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2).

Ramdan, Z. M., Veralita, L., Rohaeti, E. E., & Purwasih, R. (2018). Analisis Self Confidence Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smk Pada Materi Barisan Dan Deret. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(2), 171–179.

Sariningsih, R., & Kadarisma, G. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa SMP Melalui Pendekatan Saintifik berbasis Etnomatematika. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi, 3(1), 53–56.

Widodo, S. A. (2013). Analisis Kesalahan dalam Pemecahan Masalah Divergensi Tipe Membuktikan pada Mahasiswa Matematika. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 46(2 Juli).

Downloads

Published

2021-09-30

Issue

Section

Articles