ANALISIS MOTIVASI BELAJAR SISWA TERHADAP PEMBELAJARAN FPB DAN KPK DENGAN MENGGUNAKAN VBA FOR EXCEL

Authors

  • Anita Oktavia Salbiah IKIP Siliwangi
  • Ani Ainun Masruroh IKIP Siliwangi
  • Siti Chotimah IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.p%25p

Keywords:

FPB dan KPK, Motivasi Belajar, Sekolah Dasar, VBA for Excel

Abstract

The study was conducted in MIM Saar 02 with a total of 31 students aiming to find out how to study students ' motivation for mathematical learning on FPB and KPK materials by using VBA Media for Excel. The method used is qualitative descriptive with the instruments of a learning motivation questionnaire with 9 learning motivation indicators consisting of 10 positive statements and 10 negative statements. From the study, it was obtained that the motivation to learn students about the learning of FPB and KPK by using VBA Media for Excel was very high. And the highest indicator is flexible in doing mathematical work of 96.78%. And the score that most students have gained is at intervals 2.66 – 3.65 with the category good.

References

Arifin, Z. (2017). Evaluasi Pembelajaran (P. Latifah (ed.); Cetakan 10). PT. REMAJA ROSDAKARYA.

Arikunto, S. (2008). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktek. PT. Rineka Cipta.

Brophy, J. (2004). Motivation Student to Learn (Second). Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Fitriana, E. (2016). Hubungan Antara Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Siswa SDN di Gugus Dr. Soetomo Kecamatan Blado Batang. Universitas Negeri Semarang.

Gulo, I. S. P. J. (2018). Hubungan Antara Minat Belajar, Cita-cita Siswa, Kompetensi Guru, Komunitas Teman Sebaya dengan Motivasi Belajar Siswa SMA Negeri di Kabupaten Sleman. Universitas Sannata Dharma.

Huda, N., & Kencana, A. G. (2013). Analisis Kesulitan Siswa Berdasarkan Kemampuan Pemahaman dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Kubus dan Balok di Kelas VIII SMP Negeri 30 Muaro Jambi. Semirata FMIPA Lampung, 1, 595–606.

Indriani, A. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Kelas V terhadap Prestasi Belajar Matematika di SD Negeri Bejirejo Kecamatan Kunduran Kabupaten Blora. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 4(2), 134. https://doi.org/10.25273/jipm.v4i2.848

Nur, A. S., & Massang, B. (2016). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua, Konsep Diri, Dan Motivasi Berprestasi Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas Ix Smp Negeri Di Kota Merauke. Suska Journal of Mathematics Education, 2(2), 89–96. https://doi.org/10.24014/sjme.v2i2.2067

Pebruanti, L., & Munadi, S. (2015). Pelajaran Pemograman Dasar Menggunakan Modul Improving Motivation and Learning Outcomes in Basic Programming Using Modules in SMKN 2 Sumbawa. Jurnal Pendidikan Vokasi, 5(3), 365–376.

Purwasih, R., Aripin, U., & Santana, F. D. T. (2019). Realistic Mathematic Worksheet Bagi Guru-Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Masyarakat Khatulistiwa, 2(2), 70–77. https://doi.org/10.31932/jpmk.v2i2.547

Rohaeti, E. E., Bernard, M., & Chotimah, S. (2018). Media Pembelajaran Matematika Berbasis Information Communication and Technology (Alat Peraga Matematika) denga VBA Microsoft Excel Suatu Panduan Praktis untuk Guru SD dan Mahasiswa PGSD (M. D. Wildani (ed.); kesatu). PT Refika Aditama.

Romlah, S., Nugraha, N., Nurjanah, S., & Setiawan, W. (2019). Analisis Motivasi Belajar Siswa SD Albarokah 448 Bandung dengan Menggunakan Media Berbasis ICT for VBA Excel pada Materi Garis Bilangan. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 220–226.

Sugiyono. (2015). Memahami Penelitian Kualitatif (Sebelas). Alvabeta, CV.

Sumayasa, I. N., Marhaeni, A. A. I. N., & Dantes, N. (2015). Pengaruh Implementasi Pendekatan Saintifik Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas VI di Sekolah Dasar Se Gugus VI Kecamatan Abang, Karangasem. Jurnal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Dasar, 5(1), 1–11.

Downloads

Published

2021-09-30

Issue

Section

Articles