ANALISIS RESPON SISWA TERHADAP MATA PELAJARAN MATEMATIKA PADA MATERI PECAHAN SENILAI DENGAN KARTU DOMINO BERBANTUAN VISUAL BASIC APPLICATION FOR EXCEL

Authors

  • Agus Sunandar MI Assasul Islam
  • Yana Pirmanto SMKN Maniis

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i2.p%25p

Keywords:

Fraction of Worth, VBA For Excel

Abstract

This research was conducted to determine students' responses to mathematics learning on fractions with the value of domino cards assisted by Visual Basic Application for Excel. This research uses descriptive qualitative. The sample for this study were 20 students of SMPN 1 Ciranjang. The instrument in this study used a closed questionnaire containing 20 items of student response statements to learning material worth fractions assisted by domino card learning media based on Visual Basic Application for Excel. The results of this study indicate that the students' responses to mathematics learning on fractions with the value of domino cards assisted by Visual Basic Application for Excel are classified as positive. This is evident from the overall average percentage of 79% which is classified as strong.

References

Arifin, Z. (2017). Kriteria Instrumen dalam suatu Penelitian. Jurnal THEOREMS, 2(1), 28–36.

Diana, E., Latipah, P., & Afriansyah, E. A. (2018). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Menggunakan Pendekatan Pembelajaran CTL dan RME, 17(1), 1–12.

Hanipa, A., Misbahudin, A. R., Andreansyah, & Setyiawan, W. (2019). ANALISIS MINAT BELAJAR SISWA MTs KELAS VIII DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA MELALUI APLIKASI GEOGEBRA. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(5), 315. https://doi.org/10.22460/jpmi.v2i5.p315-322

Hasibuan, E. K. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Pada Pokok Bahasan Bangun Ruang Sisi Datar Di Smp Negeri 12 Bandung. AXIOM : Jurnal Pendidikan Dan Matematika, 7(1), 18–30. https://doi.org/10.30821/axiom.v7i1.1766

Indriyani, L. (2019). Pemanfaatan media pembelajaran dalam proses belajar untuk meningkatkan kemampuan berpikir kognitif siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Sultan Ageng Tirtayasa, 2(1), 17–26. Retrieved from http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/index

Khodijah, S. S., Dewi, D. S., & Chotimah, S. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Visual Basic Application ( Vba ) Microsoft Excel Terhadap Motivasi Belajar Siswa Smp Kelas Vii Pada. Jurnal On Education, 02(01), 117–125.

Maulida, I. A. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Melalui Higher Order Thinking Skill (Hots). Jurnal Serambi Ilmu, 20(2), 274–290. Retrieved from http://ojs.serambimekkah.ac.id/index.php/serambi-ilmu/article/view/1459

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 03(1), 171–187. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1321/2/022099

Pirmanto, Y., Anwar, M. F., & Bernard, M. (2020). Analisis Kesulitan Siswa Sma Dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Pada Materi Barisan Dan Deret Dengan Langkah-Langkah Menurut Polya. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif.

Pranatawijaya, V. H., & Priskila, R. (2019). Pengembangan Aplikasi Kuesioner Survey Berbasis Web Menggunakan Skala Likert dan Guttman. Jurnal Sains Dan Informatika, 5(November), 128–137. https://doi.org/10.34128/jsi.v5i2.185

Pranoto, E. (2017). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Visual Digital Pada Pelajaran Geografi Kelas Xi Ips Di Sma Islam Sultan Agung 1 Semarang Tahun Ajaran 2015/2016. SKRIPSI Fakultas Ilmu Sosial UNS. Universitas Negeri Semarang.

Rahmawati, N.S.,Bungsu, T.K.,Islamiah, I. D., Setiawan, W. (2019). Analisis Minat Belajar Siswa Ma Al-Mubarok Melalui Pendekatan Saintifik Berbantuan Aplikasi Geogebra Pada Materi Statistika Dasar. Journal On Education, 01(03), 386–395.

Shoimah, R. N. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Konkrit Untuk Meningkatkan Aktifitas Belajar Dan Pemahaman Konsep Pecahan Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas Iii Mi Ma’arif Nu Sukodadi-Lamongan, 91, 20.

Sholehah, S. H., Handayani, D. E., & Prasetyo, S. A. (2018). Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas Iv Sd Negeri Karangroto 04 Semarang. Mimbar Ilmu, 23(3), 237–244. https://doi.org/10.23887/mi.v23i3.16494

Downloads

Additional Files

Published

2021-03-11

Issue

Section

Articles