ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN MASALAH MATEMATIKA DENGAN MENGGUNAKAN PROSEDUR POLYA

Authors

  • Nadhira Syahla Kamila Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Alpha Galih Adirakasiwi Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.p749-754

Keywords:

Error analysis, Polya's completion steps

Abstract

This research aims to analyze the types of errors caused by students in solving math story problems based on Polya's completion steps. This research used a descriptive research method with a qualitative approach and the research subjects were 22 students of class 10. The data collection technique used was a description test with 3 items. The results showed that the student's errors at the step of understanding the problem were 32.46% with a fairly high category, the student's errors at the step of making a plan were 12.93% with a small category, the student's errors at the step of carrying out the plan were 25.19% with a high enough category, and the student’s errors at the step of look back at the completed solution were of 29.43% with a high enough category.

References

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. (2006). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Depdikbud.

Is, W. (1998). Pssm. Journal of Equine Veterinary Science, 18(11), 719. https://doi.org/10.1016/s0737-0806(98)80482-6

Jana, P. (2018). Analisis Kesalahan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Pada Pokok Bahasan Vektor. Jurnal Mercumatika : Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(2), 8. https://doi.org/10.26486/jm.v2i2.398

Kristofora, M., & Sujadi, A. A. (2017). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Dengan Menggunakan Langkah Polya Siswa Kelas VII Smp. Prisma, 6(1), 9–16. https://doi.org/10.35194/jp.v6i1.24

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2017). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT Refika Aditama.

Nuraidah, S., Sarifah, F. S. D., Riajanto, M. L. E. J., & Maya, R. (2018). Analisis Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Mts Negeri Di Bandung Barat Pada Materi Segiempat Dan Segitiga. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 547. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p547-558

Polya, G. (1978). How to solve it: a new aspect of mathematical method second edition. In The Mathematical Gazette (Vol. 30, p. 181). http://www.jstor.org/stable/3609122?origin=crossref

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R &D. Bandung: Alfabeta.

Qomariyah, N. (2016). Profil Pemahaman Siswa Sma Dalam Memecahkan Masalah Persamaan Kuadratditinjau Dari Perbedaan Kepribadian Extrovert Dan Introvert. APOTEMA : Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 2(1), 87–95. https://doi.org/10.31597/ja.v2i1.135

Rofi’ah, N., Ansori, H., & Mawaddah, S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Langkah Penyelesaian Polya. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 120. https://doi.org/10.20527/edumat.v7i2.7379

Widodo, S. A. (2013). Analisis Kesalahan Dalam Pemecahan Masalah Divergensi Tipe Membuktikan Pada Mahasiswa Matematika. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 46(2), 106–113. dodok_chakep@yahoo.com.

Downloads

Published

2021-07-11

Issue

Section

Articles