ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN MASALAH MATEMATIKA KONTEKSTUAL MATERI KEKONGRUENAN DAN KESEBANGUNAN

Authors

  • Rahmah Fadilah IKIP Siliwangi
  • Martin Bernard IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i4.p817-826

Keywords:

Error, Newman Procedure, Congruence and Similarity

Abstract

This study is a qualitative descriptive study that aims to determine the forms of mistakes who made by students in solving contextual mathematical problems related to congruence and similarity. The subjects in this study were 28 students of IX K at SMP Negeri 1 Pasawahan. The data collection method was carried out through a written test consisting of 5 (five) items of description and interviews on selected subjects. Data analysis used refers to Newman's analysis consisting of 5 (five) error stages of reading problems, comprehension problems, problem transformation, process skills, and encoding. From the results it was found that the mistake who made by  students is 23,6% reading error, 51,4% comprehension error, 32,1% transformation error, 13,6% process skill error, and 50% encoding error.

References

Adha, I., & Refianti, R. (2019). Respon Siswa terhadap Penggunaan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Konteks Lubuklinggau dengan Pendekatan PMRI. Curup Annual Conference on Math (CACM), 1(1), 6–10.

Aripin, U. (2018). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal cerita bangun datar segiempat ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah matematik untuk siswa kelas VII. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(6), 1135–1142.

Arumiseh, N. E., Hartoyo, A., & Bistari, B. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Menyelesaikan Soal Cerita Aritmatika Sosial Berdasarkan Newman's Error Analysis Di Smp. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 8(9).

Aspuri, A. (2019). Kemampuan koneksi matematis siswa SMP dalam menyelesaikan soal cerita: Studi Kasus di SMP Negeri 3 Cibadak. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 7(2), 124–131.

Dewi, S. P., & Kartini, K. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel Berdasarkan Prosedur Kesalahan Newman. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 632–642.

Hariyani, S., & Aldita, V. C. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Berdasarkan Prosedur Newman. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 8(1), 39–50.

Ningsih, W., Rohaeti, E. E., & Maya, R. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Mengerjakan Soal Aritmatika Sosial Berdasarkan Tahapan Newman. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(1), 177–184.

Purwasih, R., Aripin, U., & Fitrianna, A. Y. (2018). Implementasi Pembelajaran Worksheet Berbasis ICT Untuk Peningkatan Kemampuan High Order Mathematical Thinking (HOMT) Siswa SMP. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 7(1), 57–65.

Rahayu, S. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal-Soal Kesebangunan. JURNAL E-DuMath, 2(1).

Rahmawati, D., & Permata, L. D. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Program Linear Dengan Prosedur Newman. Jurnal Pembelajaran Matematika, 5(2)

Downloads

Published

2021-07-11

Issue

Section

Articles