ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA MATERI ARITMATIKA SOSIAL DENGAN TAHAPAN NEWMAN

Authors

  • Fina Rosmiati IKIP Siliwangi
  • Rippi Maya IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.p%25p

Keywords:

Social Arithmatic, Newman Stages, Error Analysis

Abstract

Sosial arithmetic is one of the subject matter of mathematics which includes, among others, buying and selling, profit and loss. Students need to understand this material well in order to be able to apply it in daily life to the fullest. This research is a qualitative descriptive study that aims to analyze students’ mistakes in solving social aritmetic problems, based on Newman’s stages. This research was conducted at SMP Negeri 55 Bandung with the subject as many as 23 students of VIII Grade. The student test results data are in the form of 5 questions, then the errors are analyzed based on the Newman stages and described for each item. The results showed that based on Newman’s stage, the type of error that most students made was process skill error, while the type of error that students made the least amount of error was reading error.

References

Amalia, S. R. (2017). Analisis Kesalahan Berdasarkan Prosedur Newman dalam Menyelesaikan Soal Cerita ditinjau dari Gaya Kognitif Mahasiswa. Aksioma, 8(1), 17–30. https://doi.org/10.26877/aks.v8i1.1505

Andriani, D., & Aripin, U. (2019). Analisis Kemampuan Koneksi Matematik dan Kepercayaan Diri Siswa SMP. JPMI : Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 2(1), 25–32. https://doi.org/10.22460/jpmi.v2i1.p25-32

Fitriatien, S. R. (2019). Analisis Kesalahan dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Newman. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1), 53–64. https://doi.org/10.26877/jipmat.v4i1.3550

Jami, M. P., Murniasih, T. R., & Yuwono, T. (2020). Analisis Kesalahan Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Aritmatika Sosial Berdasarkan Tahapan Newman. Pi: Mathematics Education Journal, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.21067/pmej.v3i1.3492

Kurnia, L., & Yuspriyati, D. N. (2020). Analisis Kesulitan Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal Aritmatika Sosial Berdasarkan Analisis Newman. Matematics Paedagogic, IV(2), 116–119.

Lestari, D. E., & Suryadi, D. (2020). Analisis Kesulitan Operasi Hitung Bentuk Aljabar. Juring: Journal for Research in Mathematics Learning, 3(3), 247–258. https://www.journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/jpmi/article/view/3658/2257

Munawaroh, N., Rohaeti, E. E., & Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Kategori Kesalahan Menurut Watson dalam Menyelesaikan Soal Komunikasi Matematis Siswa SMP. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(5), 993–1004. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i5.p993-1004

Ningsih, W., Rohaeti, E. E., & Maya, R. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Mengerjakan Soal Aritmatika Sosial Berdasarkan Tahapan Newman. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif: JPMI, 4(1), 177–184. https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i1.177-184

Nuraeni, R., Ardiansyah, S. G., & Zanthy, L. S. (2020). Permasalahan Matematika Aritmatika Sosial dalam Bentuk Cerita: Bagaimana Deskripsi Kesalahan-Kesalahan Jawaban Siswa? Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(1), 61–68. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i1.3345

Nurhayati, E. (2020). Meningkatkan Keaktifan Siswa dalam Pembelajaran Daring Melalui Media Game Edukasi Quiziz pada Masa Pencegahan Penyebaran Covid-19. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 7(3), 145–150. https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2645

Rahmawati, D., & Permata, L. D. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Program Linear dengan Prosedur Newman. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 5(2), 173–185.

Sari, A. M., Susanti, N., & Rahayu, C. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Aritmatika Sosial Kelas VII. Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika, 4(2), 61–68. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15003161%5Cnhttp://cid.oxfordjournals.org/lookup/doi/10.1093/cid/cir991%5Cnhttp://www.scielo.cl/pdf/udecada/v15n26/art06.pdf%5Cnhttp://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84861150233&partnerID=tZOtx3y1

Sari, R. K. (2018). Analisis Newman dalam Menyelesaikan Soal Statistika ditinjau dari Metakognitif Tacit Use. Jurnal Tadris Matematika, 1(2), 157–166. https://doi.org/10.21274/jtm.2018.1.2.157-166

Sari, S. R., Munawaroh, F., Rosidi, I., & Wulandari, A. Y. R. (2019). Kesalahan Umum pada Penyelesaian Soal Cerita Materi Getaran , Gelombang , dan Bunyi : Aplikasi Newman Error. Natural Science Education Reseach, 2(2), 159–166.

Susilowati, P. L., & Ratu, N. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Tahapan Newman dan Scaffolding pada Materi Aritmatika Sosial. Mosharafa, 7(1), 13–24.

Yunia, N., & Zanthy, L. S. (2020). Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Aritmatika Sosial. Teorema:Teori Dan Riset Matematika, 5(1), 105–116. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i1.3206

Zahra, S. J. A. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Pemahaman Konsep Menyelesaikan Soal Cerita SPLDV Dengan Tahapan Newman. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif: JPMI, 2(2), 87–94

Downloads

Additional Files

Published

2021-09-30

Issue

Section

Articles