PENERAPAN PEMBELAJARAN DARING MATERI PERSAMAAN GARIS LURUS PADA SISWA KELAS VIII MENGGUNAKAN PENDEKATAN SAINTIFIK BERBANTUAN MEDIA VIDEO ANIMASI

Authors

  • Aisyah Azizah IKIP Siliwangi
  • Luvy Sylviana Zanthy IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.p%25p

Keywords:

online learning, video animation, scientific approach

Abstract

This research study is a classroom action research which four stages namely planning, implementing, observing, and reflecting in two cycles. This research aims to provide information about the solution of the problems faced by teachers and students in online math learning in the classroom to improve the ability of teachers and students so that several cycles are carried out. This research was conducted on students of class VIII as many as 36 students. The data obtained was presented in two ways, qualitatively and quantitatively. Data were taken from observation and straigh line equation. The results of this research showed that scientific approach with animation video media were effective can increase mathematics learning achievement, the results of the observations showed positivity and good responses from the students.  The improvement can be seen by the rise in the students’ mean percentage in the test results: 52% in the first cycle and 82% in the second cycle. The mean difference achievement results from the first cycle test to the second cycle test, which is 30%. Based on the criteria for the success rate of the action, it can be concluded that the quality of mathematics online learning use a scientific approach assisted by animation video in straight line equation subject in very good criteria.

References

Aripin, U., & Purwasih, R. (2017). Penerapan Pembelajaran Berbasis Alternative Solutions Worksheet untuk Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik. Jurnal AKSIOMA, 6(2), 225–233.

Gracia, N., Rahayu, W., & Hakim, L. El. (2020). Desain Pengembangan Pembelajaran dengan Pendekatan Matematika Realistik untuk Membangun Pemahaman Relasional pada Topik Barisan-Deret. JPPM (Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika), 13, 225–238.

Huzaimah, P. Z., & Risma, A. (2021). Hambatan yang Dialami Siswa Dalam Pembelajaran Daring Matematika Pada Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Cendekia, 05(01), 533–541.

Ismawati, D. A., & Tandyonomanu, D. (2016). Pengembangan Media Video Animasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pelajaran Matematika Sub Pokok Bahasan Hubungan Antar Sudut Kelas VII SMP Negeri 1 Krembung Sidoarjo. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 10(1), 1–7.

Kurniawan. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Persamaan Garis Lurus dengan Pendekatan Saintifik Menggunakan Media Edmodo. Pasundan Journal of Mathematics Education, November, 6(2) 128–134.

Magdalena, M. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Peminatan Berbasis Pendekatan Saintifik untuk Siswa Kelas XI Sekolah Menengah Atas. JRPP (Journal Review Pendidikan Dan Pengajaran), 1, 157–170.

Mashuri, D. K., & Budiyono. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Materi Volume Bangun Ruang untuk SD Kelas V.Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(5), 893–903.

Munawaroh, N., Rohaeti, E. E., & Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Kategori Kesalahan Menurut Watson dalam Menyelesaikan Soal Komunikasi Matematis Siwa SMP. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(5), 993. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i5.p993-1004

Pebruanti, L., & Munadi, S. (2015). Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Pemograman Dasar Menggunakan Modul Di Smkn 2 Sumbawa. Jurnal Pendidikan Vokasi, 5(3), 365. https://doi.org/10.21831/jpv.v5i3.6490

Prasetya, W. A., Suwatra, I. I. W. (2021). Pengembangan Video Animasi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Matematika., Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 60–68. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJL/article/view/32509

Rosna, A. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Pada Mata Pelajar IPA di kelas IV SD Terpencil Bainaa Barat. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 04(6), 235–246.

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19 ( Online Learning in the Middle of the Covid-19 Pandemic ). Jurnal Ilmian Pendidikan Biologi, 6(1), 214–224.

Satria, T., & Zanthy, L. S. (2019). Peningkatan Aktivitas dan Prestasi Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Jigsaw. Journal On Education, 01(03), 166–172.

Sudiarta, I. G. P., & Sadra, I. W, (2016). Pengaruh Model Blended Learning Berbantuan Video Animasi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 11, 48–58.

Sulaiman. (2018). Pembelajaran Matematika Realistik Tentang Luas Lingkaaran di Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 26–39.

Syarifudin, A. S. (2020). Impelementasi Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 5(1), 31–34. https://doi.org/10.21107/metalingua.v5i1.7072

Syofniarti. (2018). Penerapan Metode Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Menentukan Persamaan Garis Lurus Kelas VIII SMPN 10 PEKANBARU. Jurnal Pendidikan Guru, 1(2).

Widiani, Rif’at, & Ijuddin. (2018). Penerapan Pendekatan Saintifik dan Pengaruhnya terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis dan Berpikir Kreaif Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran Khatulistiwa, 1–14.

Downloads

Additional Files

Published

2021-09-05

Issue

Section

Articles