ANALISIS KEMAMPUAN NUMERIK MATEMATIS SISWA SMP IT NURUL HUDA BATUJAYA KELAS VII PADA MATERI ARITMATIKA DASAR

Authors

  • Reza Nur Zaini Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Sutirna Sutirna Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v4i5.p%25p

Keywords:

Numerical Ability, Basic Arithmetic

Abstract

The purpose of this research to describe the mathematical numerical ability of students class VII SMP IT Nurul Huda Telukbango in learning mathematics. This research uses descriptive qualitative research methods because they only want to know the mathematical numerical abilities of students at the school. The data analysis used in this research is using qualitative descriptive, data analysis and interviews. The instrument in this study used a multiple choice test instrument. Based on the research results of students at SMP IT Nurul Huda Telukbango have high to very high mathematical numerical abilities there are only 5 students, those who have moderate mathematical numerical abilities are 5 people, students who have low to very low mathematical numerical abilities there are 20 students.

References

Aswadi, E. F. (2017). Pengaruh Kemampuan Numerik Dan Kemampuan Verbal Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI MAN 1 Kajuara. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53).

Gardner, H. (2006). Multi Intelegenci.

Gunur, B., Parinters Makur, A., & Hendrice Ramda, A. (2018). Hubungan Antara Kemampuan Numerik Dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Di Pedesaan. MaPan, 6(2), 148–160. https://doi.org/10.24252/mapan.2018v6n2a2

Halliana, Wa Ode, Kadir, Kodirun, Shaleh, Universitas Halu Oleo (Suparlan, 2009). (2018). Kemampuan Numerik Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Kendari Ditinjau. 9(2), 218–228.

Hasiyan, Ragawang (Sudiasa, 2013:3). (2019). Analisis Kemampuan Numerik Siswa SMP Kelas VIII. In Skripsi.

Indrawati, F. (2015). Pengaruh Kemampuan Numerik dan Cara Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(3), 215–223. https://doi.org/10.30998/formatif.v3i3.126

Irawaan, A. (2015). Pengaruh Kecerdasan Numerik dan Penguasaan Konsep Matematika terhadap Kemampuan Berpikir Kritik Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 4(1), 46–55. https://doi.org/10.30998/formatif.v4i1.138

Isworo, D. (2014). Hubungan Antara Kreativitas Siswa dan Kemampuan Numerik denganKemampuan Kognitif Fisika Siswa SMP Kelas VIII. Pendidikan Fisika, 2(2).

Isworo, D., Sunarno, W., Wahyuningsih, D., Studi, P., Fisika, P., & Maret, U. S. (2014). Hubungan Antara Kreativitas Siswa Dan Kemampuan. Jurnal Pendidikan Fisika, 2(2), 35–39.

Jelatu, S., Mon, mayona emenensia, & San, S. (2019). RELASI ANTARA KEMAMPUAN NUMERIK DENGAN PRESTASI BELAJAR Matematika. Lectura Jurnal Pendidikan, 10(1). https://doi.org/10.31849/lectura.v10i1.2390

Juana, N. A. (2020). Pengaruh Strategi Pembelajaran Lightening The Learning Climate (LLC) Di Tinjau Dari Tipe Kepribadian Keirsey Untuk Meningkatkan Kemampuan Numerik Matematis. In Skripsi.

Nia Mentari dkk (Haryanti, 2017). (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Reflektif Siswa SMP Berdasarkan Gaya Belajar. NUMERICAL: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(1), 69. https://doi.org/10.25217/numerical.v2i1.209

Rochadi. (2011). Hubungan Antara Kemampuan Numerik Peserta Didik Terhadap Prestasi Belajar Matematika Peserta Didik Kelas VII MTS Muhammadiyah Batang Tahun Pelajaran 2010/2011.

Shofiyyanti, R. (2015). Pengaruh Kecerdasan Numerik Dan Kecerdasan Visual- Spasial Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII di Mts NTunggangri.

Suherman. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer.

Tashril, N., Vii, K., & Negeri, S. M. P. (2017). Skripsi.

Downloads

Published

2021-09-05

Issue

Section

Articles