ANALISIS KESULITAN SISWA MADRASAH TSANAWIYAH DALAM MENYELESAIKAN SOAL LINGKARAN

Authors

  • Anas Muharrom MA Al-Mukhtariyah Mande
  • Gida Kadarisma IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i2.8286

Keywords:

Difficulty analysis, Circle

Abstract

The objectives of the study was to analyze students difficulties in circle material questions. Descriptive qualitative method is used in this study to describe the students difficulties. 20 students of  IX E class in MTs Al-mukhtariyah mande are the subject of this study. Data collection technique used test. In Addition, data analysis using three main components : data reduction, data display and verifying conclusion. The result of this study show that that the indicator of the common tangent of two circles is the highest error (80%) and determine relationship between angle at centre and angle at circumference question indicator is the lowest error (33%). Several factors cause students difficulties, there are (1) difficulty in comprehending the concept of a circle, (2) difficulty in applying appropriate formula, (3)  difficulty in operate math questions, and (4) difficulty in accurately answer the question.

References

Annisa, R., & Kartini, K. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Barisan dan Deret Aritmatika Menggunakan Tahapan Kesalahan Newman. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 522–532. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.506

Darmawan, I., Kharismawati, A., Hendriana, H., & Purwasih, R. (2018). Analisis Kesalahan Siswa SMP Berdasarkan Newman dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Berpikir Kritis Matematis pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning), 1(1), 71. https://doi.org/10.24014/juring.v1i1.4912

Dinnullah, R. N. I., Noni, E., & Sumadji, S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa pada Penyelesaian Soal Cerita Berdasarkan Tahapan Newman. Jurnal Tadris Matematika, 2(2), 175–184. https://doi.org/10.21274/jtm.2019.2.2.175-184

Faelasofi, R. (2017). IDENTIFIKASI KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF MATEMATIKA POKOK BAHASAN PELUANG. JURNAL E-DuMath, 3. https://doi.org/10.26638/je.460.2064

Firdaus, E. F., Amalia, S. R., & Zumeira, A. F. –. (2021). Analisis kesalahan siswa berdasarkan tahapan kastolan dalam menyelesaikan soal matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 542–558.

Gerhani, J., Bey, A., & La Ndia, L. N. (2019). Analisis Kesalahan Matematika Materi Lingkaran Ditinjau Dari Tingkat Kemampuan Matematika Siswa Kelas Viii Smp Negeri 12 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 7(2), 99. https://doi.org/10.36709/jppm.v7i2.8272

Gitriani, R., Aisah, S., Hendriana, H., & Herdiman, I. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Pendekatan Kontekstual pada Materi Lingkaran Untuk Siswa SMP. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 3(1), 40–48. https://doi.org/10.15642/jrpm.2018.3.1.40-48

Novtiar, C., & Aripin, U. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Dan Kepercayaan Diri Siswa Smp Melalui Pendekatan Open Ended. Prisma, 6(2), 119–131. https://doi.org/10.35194/jp.v6i2.122

Pirmanto, Y., Anwar, M. F., & Bernard, M. (2020). Analisis Kesulitan Siswa Sma Dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Pada Materi Barisan Dan Deret Dengan Langkah-Langkah Menurut Polya. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(4), 371–384. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i4.371-384

Rahmawati. (2017). ANALISIS KESALAHAN SISWA SMK HASYIM ASY’ARI BOJONG DALAM MENYELESAIKAN SOAL PADA MATERI APLIKASI BARISAN KELAS X SEMESTER GENAP BERDASARKAN TEORI WATSON. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.

Ruswati, D., Utami, W. T., & Senjayawati, E. (2018). Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam menyelesaikan soal kemampuan pemecahan masalah matematis ditinjau dari tiga aspek. Maju, 5(1), 91–107.

Sariningsih, R. (2014). Pendekatan Kontekstual Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Smp. Infinity Journal, 3(2), 150. https://doi.org/10.22460/infinity.v3i2.60

Septiahani, A., Melisari, & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa SMK dalam Menyelesaikan Soal Materi Barisan dan Deret. Mosharafa Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 311–322. http://journal.institutpendidikan.ac.id/index.php/mosharafa%0AI.

Waskitoningtyas, R. S. (2016). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar Kota Balikpapan Pada Materi Satuan Waktu Tahun Ajaran 2015/2016. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 5(1), 24. https://doi.org/10.25273/jipm.v5i1.852

Yuliana, C., Maharani, S., Studi, P., Matematika, P., & Cerita, S. (n.d.). Linear Dua Variabel Berdasarkan Kemampuan Student Mistake Analysis in Solving Story Problems in Material System of Linear. 17–26.

Zulhamma, R. (2020). Analisis Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal LEMMA, 6(2), 313–322. https://doi.org/10.22202/jl.2020.v6i2.3379

Downloads

Published

2022-03-18

Issue

Section

Articles