PENGARUH METODE SSCS MENGGUNAKAN ALAT PERAGA MIND MAPPING TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SPLTV SISWA SMA DAR EL FIKRI KELAS X

Authors

  • Ratna Mayasari Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan (IKIP) Siliwangi
  • Wahyu Setiawan IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i2.9333

Keywords:

SSCS, SPLTV, Mind Mapping, Mathematics Learning Outcomes

Abstract

The purpose of this study is to find out the influence of the SSCS method using Mind Mapping props on the results of learning mathematics SPLTV. The research method used is class action research (PTK). Research is carried out in three cycles, each cycle consisting of planning, execution of actions, observation, and reflection. The subject of this study was conducted on class X students. The data collection techniques used are by tests and observations. Research data collection instruments are tests (pretest and posttest questions), and activity observation sheets. The study data was analyzed using a percentage test.  The study concluded that based on the results of preliminary tests and final tests of the increase in results of three cycles, namely pre-cycle (40%), cycle 1 (66.43%), and cycle 2 (77.86%).

References

Afandi, M. (2014). Pentingnya Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar UNISSULA, 1(1), 1–19.

Ardiansyah, M. (2016). Pengaruh Metode Partisipatori terhadap Hasil Belajar Matematika. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(1), 31–35. https://doi.org/10.30998/sap.v1i1.1012

Arsana, I. K., Suarjana, M., & Arini, N. W. (2019). Pengaruh Penggunaan Mind Mapping berbantuan Alat Peraga Tangga Garis Bilangan terhadap Hasil Belajar Matematika. International Journal of Elementary Education, 3(2), 99–107.

Daniela, U. De, Sociales, C., Virtual, C., Motivación, C., Sociales, C., Bello Garcés, S., De, F., Fern, J., De, F., Fern, J., Wikipedia, Salud, O. M. de la, Cacf, Aparicio, J. J. J., Moneo, R., Sociales, C., La, I., Sociales, C., Virtual, C., … Motivaci, L. (2018). Remediasi Miskonsepsi melalui Model SSCS (Search, Solve, Create, Share) dengan Metode Resitasi pada Materi Suhu dan Kalor. 1(2), 21–24.

Hartinah, S., Ferdianto, F., Swadaya, U., & Jati, G. (2019). Identifikasi Kesalahan Siswa dalam Memahami Materi SPLTV. 1(32), 484–492.

Hodiyanto. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Pembelajaran Matematika. AdMathEdu, 7(1), 1–10.

Layn, R., & Kahar, S. (2017). Jurnal Math Educator Nusantara ( JMEN ) Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. Jurnal Math Educator Nusantara (JMEN), 03(02), 59–145.

Ma’ruf, A. H., M., S., & Kusuma, A. P. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping Berbasis HOTS terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 503–514.

Novianti, A., Ningrum, E., & Ruhimat, M. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Search, Solve, Create, and Share (SSCS) untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Peserta Didik Kelas X IPS 1 SMA Negeri 4 Bandung. Antologi Pendidikan Geografi, 1(2), 1–16.

Putri, Z. H., Ulfah, M., & Rosyid, R. (2015). Penerapan model pembelajaran mind mapping terhadap hasil belajar pada mata pelajaran ekonomi di sma. 1–13.

Rizal, D. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Berbantuan Media Gambar di Kelas IV SD Inpres 15 Wara Pantoloan. 5(5), 108–115.

Setiawan, W. (2015). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa Smp Dengan Menggunakan Model Penemuan Terbimbing. P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 91. https://doi.org/10.22460/p2m.v2i1p91-97.168

Simanungkalit, N. A. dan H. T. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Tunas Baru Jin-Seung Batam Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Pythagoras, 2(1), 32–37.

Downloads

Published

2022-03-08

Issue

Section

Articles