ANALISIS KESALAHAN PENGGUNAAN EJAAN DAN TANDA BACA PADA KUMPULAN CERPEN KARYA SISWA KELAS IX-B

Authors

  • Salwa Muthia Ajra IKIP SILIWANGI
  • Eli Syarifah Aeni IKIP SILIWANGI
  • Woro Wuryani IKIP SILIWANGI

DOI:

https://doi.org/10.22460/parole.v6i5.17797

Keywords:

punctuation, error analysis, short stories

Abstract

This research is motivated by the many students who are still wrong in using punctuation when writing an essay. Many of the writings were untidy, imperfect and ambiguous, so the researcher wanted to know the level of punctuation errors experienced by students in class IX-B. This study uses a qualitative method that is descriptive, namely by describing 15 short stories by class IX-B students of SMPN 02 Cililin which have been analyzed on the use of full stop (.), comma (,), punctuation, writing names, writing foreign sentences, and initial writing of sentences. The problem discussed is whether or not the use of punctuation marks is correct in this collection of short stories. The purpose of this study is to find out punctuation errors when writing a short story. Based on the results of the discussion, it is known that there are still many students who have not been able to place punctuation marks properly and correctly, especially in the use of commas, periods, and writing names.

References

Aeni, E. S., & Lestari, R. D. (2018) Penerapan Metode Mengikat Makna Dalam Pembelajaran Menulis Cerpen Pada Mahasiswa IKIP Siliwangi. Semantik, 7(1).

Ambar, A. N. H., Sahni, C. M., Prismasari, D., & Ulya, C (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa Aspek Ejaan pada Kumpulan Cerpen Karya Siswa SMP IT Nurul Islah. NIVEDANA: Jurnal Komunikasi dan Bahasa, 2(2), 117-127.

Cahyani, R. W., & Setyorini, R. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa Pada Cerpen Jasmine Karya Gol A Gong Terbitan Republika.co.id. Dialektika Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 1(1), 41-58.

Diana, E., & Rakimahwati, R. (2021). Penggunaan Metode Bercerita Media Gambar Seri terhadap Penanaman Disiplin di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 206-211.

Habsy, B. A. (2017). Seni memehami penelitian kuliatatif dalam bimbingan dan konseling: studi literatur. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 90-100.

Harsianti, A. (2021). Analisis kesalahan penggunaan tanda baca dalam karangan peserta didik. Jurnal Onoma: Pendidikan, bahasa, dan sastra, 7(1), 213-222.

Manshur, A., & Hambali, I. (2022). Analisis Kesalahan Ejaan Bahasa Indonesia Pada Cerpen Karya Mahasiswa Tadris Bahasa Indonesia Institut Agama Islam Darussalam Angkatan 2020. Jurnal PENEROKA, 2(20, 234-250.

Mulyani, D. M., & Fitriani, H. S. H. (2019). Analisis Kesalahan Pengunaan Huruf Kapital dan Tanda Baca Pada Karangan Sederhana Siswa Kelas III SDN II Kelapa Dua Kabupaten Tangerang. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 13-24.

Musyahadah, M. S. A. N. (2020). Kesalahan Penggunaan Huruf Kapital dan Tanda Baca Dalam Teks Cerita Pendek Karya Siswa Kelas XI MAN 1 Trenggalek.

Nurfitriah, S., & Pratiwi, W. D. (2021). Analisis Kesalahan Umum Berbahasa Indoesia pada Cerpen Karya Siswa Kelas XI di SMAN 1 Jasinga. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1170-1178.

Sahmini, M. (2018, September). Dampak Bahasa Media TV Pada Perkembangan Karakter Mahasiswa dalam Menulis Cerpen di IKIP Siliwangi Bandung. In Seminar Nasional dan Diskusi Panel Multidisiplin Hasil Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat 2018 (Vol. 1, No. 1).

Sucahyo, E. (2018). Analisis Penggunaan Tanda Baca Pada Hasil Tulisan Cerpen Siswa Kelas V SDN Mlatiharjo 01 Kota Serang. (Doctoral dissertation, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan UNISSULA).

Wuryani, W. (2017). Pesona Karya Sastra Dalam Pembelajaran Bahasa Dan Budaya Indonesia. Semantik, 2(2), 87-101.

Downloads

Published

2023-09-18