MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS CERITA PENDEK DENGAN MODEL DISCOVERY LEARNING BERBANTUAN CANVA
DOI:
https://doi.org/10.22460/parole.v6i4.19278Keywords:
Writing, Short Story Text, Discovery Learning ModelAbstract
This study aims to describe the use of the Canva-assisted discovery learning model. This type of research uses experiments. The researcher found several problems, including the lack of students' interest in writing short story texts, students' difficulties in developing ideas and ideas. This study aims to find out more about improving learning to write short story texts for class IX students using the Canva-assisted discovery learning model. This research method uses a quantitative descriptive method. Subjects in this study used data in the form of tests. The results of the preliminary test (pretest) and the final test (posttest) were used as data acquisition techniques. The results showed that the students' ability to write short story texts on average before using the Canva-assisted discovery learning model. initial (pretest) of 60.03 and after using the discovery learning model assisted by Canva obtained an average value of the final test (posttest) of 84.80. The results of the ability to write short story texts increased by 28%. In conclusion, the use of the Canva-assisted discovery learning model for learning to write short story texts can improve student learning outcomes.
References
Arikunto,dkk. (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Baharuddin,Wahyuni. (2015). Teori Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Ar-Ruzz media.
Darmadi. (2018). Membaca Yuk! Strategi Menumbuhkan Minat Baca Pada Anak Sejak Usia Dini. Bogor: Guepedia.com
Dewi, & Sobari, T. (2018). Pembelajaran Menulis Teks Cerpen dengan Menggunakan Metode Pembelejaran Berbasis Masalah pada Siswa Kelas XI SMK Citra Pembaharuan. Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(6), 989–998.
Dalman. (2014). Keterampilan Menulis. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Kosasih. (2006). Ketatabahasaan dan Kesusastraan. Bandung: CV. YRAMA WIDYA. Mahsun. (2014). Teks dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Khulsum, U., Hudiyono, Y., & Sulistyowati, E. D. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Cerpen Dengan Media Storyboard Pada Siswa Kelas X Sma. DIGLOSIA : Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.30872/diglosia. v1i1.pp1-12
Marliana, N. L., & Suhertuti. (2018). Strategi Belajar Mengajar Bahasa Indonesia. PT. Remaja Rosdakarya.
Novita, I. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Cerpen Berdasarkan Teknik Storyboard pada Siswa Kelas XI SMA. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 3(1), 46–52. https://doi.org/10.30872/diglosia.v3i1.29
Nurhayati, E. (2019). Cipta Kreatif Karya Sastra. Penerbit Yrama Widya.
Pelangi, G. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo UNPAM, 8(2), 79–96.
Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327.
Resmini, S., Satriani, I., & Rafi, M. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva sebagai Media Pembuatan Bahan Ajar dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Abdimas Siliwangi, 4(2), 335–343.
Risnawati, M. & Sudrajat, A. (2022). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah Dan Hasil Belajar Ipa Materi Perubahan Wujud Benda. JESA-Jurnal Edukasi, 1(1), 371–380.
Sugiyono. (2014). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sapdiani, R., Maesaroh, I., Pirmansyah, P., & Firmansyah, D. (2018). Analisis Struktural Dan Nilai Moral Dalam Cerpen “Kembang Gunung Kapur” Karya Hasta Indriyana . Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia), 1(2), 101–114. https://doi.org/10.22460/
Tarigan, H. G. (2013). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. CV Angkasa.
Widyatnyana, K. N., & Rasna, I. W. (2021). Penerapan Model Discovery Learning pada Materi Teks Cerpen dengan Menggunakan Media Canva for Education. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 10(02), 229–236.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Parole : Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.