HASIL BELAJAR SISWA DALAM KETERAMPILAN MENULIS TEKS CERITA FANTASI MENGGUNAKAN MODEL DISCOVERY LEARNING BERBANTUAN CANVA

Authors

  • Siti Rofi'a Darojat IKIP SILIWANGI
  • Diena San Fauziya IKIP Siliwangi
  • Mimin Sahmini IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/parole.v6i2.19526

Keywords:

Canva, Writing Skills, Text of a Fantsy Story

Abstract

Student’s weak writing skills in writing activities became the backgroundof this study (Sahmini, etc. 2020, p. 125). One internal factor is lack of motivation for reading and heightened student laziness. The goal in this study is to see the result of students’ learning with canva using the discovery learning model in the skill of textual fantasy stories. Qualitative descriptive is the method employed in this study. Writing a fantasy text test became the key to a data gathering technique. The study was followed by 15 students VII a country junior high school teacher Cikalong 1 teacher’s grade 9’ and an average of90’s scored by three students, 83 marks made by four students, and an average of 75 students. Research revealed that the canva application for the skill of writing a fantasy text using the discovery learning model gets “very well” on the predicate.

References

Arifin. (2021). Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Cerita Fantasi dengan Model Pembelajaran Discovery Learning pada Siswa Kelas VII C SMP Negeri 4 Kendari Kota Kendari. Jurnal Amanah Pendidikan dan Pengajaran, 177.

Cintia, N. I., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Hasil Belajar Siswa. PERSPEKTIF Ilmu Pendidikan, 71.

Fauziya, D. S. (2016). Pembelajaran Kooperatif Melalui Teknik Duti-Duta Dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Argumentasi. Riksa Bahasa, 160.

Hamzah, A. (2019). Metode Penelitian Kualitatif. Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi.

Koraag, L. C., & Astawan, N. (2022). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi dengan Model Discovery Learning. Stalistika, 130.

Kusnadi, G., & Suhara, A. M. (2022). Deskripsi Hasil Kemampuan Menulis Teks Persuasi dengan Menggunakan Model Pembelajaran Concept Sentence pada Siswa SMP Kelas VIII. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 15.

Mahardika, A. I., Wiranda, N., & Pramita, M. (2021). Pembuatan Media Pembelajaran Menarik Menggunakan Canva untuk Optimalisasi Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat, 276.

Rahmatullah, Inanna, & Ampa, A. T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 319.

Resmini, S., Satriani, I., & Rafi, M. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva sebagai Media Pembuatan Bahan Ajar dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Abdimas Siliwangi, 336.

Downloads

Published

2023-03-20