The Implementation of Scientific Approach to Increase Mathematics Understanding Ability on Algebraic Derivative Materials

Authors

  • Muhamad Taufik Fathurrohman IKIP Siliwangi, Cimahi, Indonesia
  • Asep Ikin Sugandi IKIP Siliwangi, Cimahi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.22460/jiml.v6i3.17552

Keywords:

Mathematics Understanding Ability, Algebraic Derivative, Scientific Approach

Abstract

Referring to the objectives of learning mathematics and NCTM, one of the abilities that must be developed is the ability to understand mathematics. The importance of having the ability to understand mathematics includes this ability listed in the learning of mathematics in the 2006 KTSP mathematics curriculum and the 2013 curriculum. This study aims to examine the increased understanding  of the material concept of derivatives of algebraic functions in class XI high school students. This type of research is classroom action research. This research was conducted on class XI high school students for the 2020/2021 academic year, consisting of 16 students. The instrument used is a test of students' mathematical understanding abilities, in the form of 6 questions that focus more on students' understanding abilities regarding the derivative of algebraic functions; observation sheet for teachers and students to see the condition of the implementation of the action. This study shows that students' mathematical understanding abilities have increased as seen from the questions tested on each test with an increase in mastery from initially 31.25% to 56.25%. The results of this study indicate that the application of a scientific approach can improve the comprehension skills of class XI students on material derived from algebraic functions.

References

Aripin, U., & Purwasih, R. (2017). Penerapan Pembelajaran Berbasis Alternative Solutions Worksheet untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematik. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 225–233.

Cahyani, E. P., Wulandari, W. D., Rohaeti, E. E., & Fitrianna, A. Y. (2018). Hubungan Antara Minat Belajar Dan Resiliensi Matematis Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Numeracy, 5(1), 49–56.

Gracia, N., Rahayu, W., & Hakim, L. El. (2020). Desain Pengembangan Pembelajaran Dengan Pendekatan Matematika Realistik Untuk Membangun Pemahaman Relasional Pada Topik Barisan-Deret. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika, 13(2), 225–238.

Kurniawan, I. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Persamaan Garis Lurus Dengan Pendekatan Saintifik Menggunakan Media Edmodo. Pasundan Journal of Mathematics Education (PJME), 6(2), 128–134.

Kusnadi, F. N., Karlina Rachmawati, T., & Sugilar, H. (2021). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Pada Materi Trigonometri. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 5(2), 170–178. https://doi.org/10.35706/sjme.v5i2.5140

Magdalena, M. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Peminatan Berbasis Pendekatan Saintifik untuk Siswa Kelas XI Sekolah Menengah Atas. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 1(1), 157–170.

Mardiyani, D. (2016). Penerapan Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Pemecahan Masalah Serta Disposisi Matematis Siswa SMAN 5 Sukabumi. Universitas Pasundan.

Megariati. (2011). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Turunan FUngsi Menggunakan Teknik Probing Prompting di Kelas XI IPA 1 Sekolah Menengah Atas Negeri 2 Palembang. Universitas Sriwijaya.

Mulyani, A., Indah, E. kurnia N. I., & Satria, A. P. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP pada Materi Bentuk Aljabar Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika Mosharafa : Jurnal Pendidikan Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 251–262.

Munawaroh, N., Rohaeti, E. E., & Aripin, U. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Kategori Kesalahan Menurut Watson Dalam Menyelesaikan Soal Komunikasi Matematis Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(5), 993–1004.

Nurzaman, W., Fitriani, N., Kadarisma, G., & Setiawan, W. (2022). Penerapan pendekatan saintifik untuk meningkatkan kemampuan pemahaman matematis siswa smp pada materi spldv. 5(3), 693–702. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i3.693-702

Putra, H. D., Setiawan, H., Nurdianti, D., Retta, I., & Desi, A. (2018). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Smp Di Bandung Barat. Jurnal Penelitian Dan Pembelajaran Matematika, 11(1). https://doi.org/10.30870/jppm.v11i1.2981

Rosna, A. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Pada Mata Pelajar IPA di kelas IV SD Terpencil Bainaa Barat. Jurnal Kreatif Tadulako, 4(6), 235–246.

Satria, T., & Zanthy, L. S. (2019). Peningkatan Aktivitas dan Prestasi Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Jigsaw. Journal on Education, 01(03), 166–172.

Sugita, G., & Tandiayuk, M. B. (2019). Penerapan Model Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Turunan Fungsi Aljabar. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 6(4), 470–482.

Sulaiman. (2018). Pembelajaran Matematika Realistik Tentang Luas Lingkaran di Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(2), 26–39.

Widiani, T., Rif’at, M., & Ijuddin, R. (2016). Penerapan Pendekatan Saintifik dan Pengaruhnya terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis dan Berpikir Kreatif Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(1), 1–14.

Downloads

Published

2023-07-17