Discovery Learning Model and Props of Statistical Kenik In Improving The Mathematical Communication Ability of Junior High School Students

Authors

  • Dini Sri Gustiani Ikip siliwangi
  • Ade Irman Mahasiswa IKIP Pascasarjana IKIP Siliwangi
  • Fika Muji Fadhillah SMP Negeri 2 Cilamaya Kulon

DOI:

https://doi.org/10.22460/jiml.v2i1.p29-38

Keywords:

Discovey Learning Models, Props of Statistical Kenik, Mathematical Communication Ability

Abstract

The purpose of this study is to examine the achievement and improvement of junior high school students' mathematical communication ability using discovery learning models and props of statistical kenik compared to students who use ordinary learning, and student activities during learning using discovery learning models and props of statistical kenik to take place. This study used a quasi-experimental design. The experimental group obtained learning with discovery learning models and props of statistical kenik and control groups obtained regular learning. The instrument used was a test of mathematical communication ability. The population in this study were all eighth grade students of SMP Negeri 2 Cilamaya Kulon Karawang. With the sample subjects were eighth grade students as many as two classes from the five existing classes randomly selected. The results of this study are: (1) There is achievement and improvement of mathematical communication ability between students whose learning uses discovery learning models and props of statistical kenik compared to students who use ordinary learning; (2) Learning by using discovery learning models and visual aids shows that the learning process is more effective in mathematical problems solving and students can find statistical material concepts.

Author Biography

Fika Muji Fadhillah, SMP Negeri 2 Cilamaya Kulon

Seorang guru matematika di SMP Negeri 2 Cilamaya Kulon dan merupakan mahasiswa pascasarjana pendidikan matematika IKIP Siliwangi

References

Amelia, R. (2015). Pencapaian Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP dengan Menggunakan Metode Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Jurnal Ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 98–105.

Bernard, M. (2015). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Penalaran serta Disposisi Matematik Siswa SMK dengan Pendekatan Kontekstual Melalui Game Adobe Flash CS 4.0. Infinity Journal, 4(2), 197–222.

Chotimah, S. (2015). Upaya Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa SMP di Kota Bandung dengan Pendekatan Realistic Mathematics Educations pada Siswa SMP di Kota Bandung. Jurnal Didaktik, 9(1), 26–32.

Elida, N. (2012). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa Sekolah Menengah Pertama melalui Pembelajaran Think-Talk-Write (TTW). Infinity Journal, 1(2), 178–185.

Fadhillah, F. M., & Sumarna, A. (2017). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa SMP dengan Menggunakan Pendekatan Problem Solving. Prosiding Seminar Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5, 92–100.

Haji, S., & Abdullah, M. I. (2016). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematika melalui Pembelajaran Matematika Realistik. Infinity Journal, 5(1), 42–49.

Hartono, W., & Noto, M. S. (2017). Pengembangan Modul Berbasis Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Matematis pada Perkuliahan Kalkulus Integral. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, 1(2), 320–333.

Hendriana, H., & Sumarmo, U. (2014). Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung: Reflika Aditama.

Hidayati, R. (2017). Keefektifan Setting TPS dalam Pendekatan Discovery Learning dan Problem- Based Learning pada Pembelajaran Materi Lingkaran SMP. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(1), 78–86.

Khomsiatun, S., & Heri, R. (2015). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(1), 92–106.

Khumaedi, M. (2007). Peningkatan Kemampuan Mahasiswa dalam Membaca Gambar Proyeksi Menggunakan Pembelajaran Discovery Learning dengan Media Model. Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(1), 62–68.

Nuriadin, I. (2015). Pembelajaran Kontekstual Berbantuan Program Geometer’s Sketchpad dalam Meningkatkan Kemampuan Koneksi dan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Infinity Journal, 4(2), 168–181.

Rahman, R., & Maarif, S. (2014). Pengaruh Penggunaan Metode Discovery terhadap Kemampuan Analogi Matematis Siswa SMK Al-Ikhsan Pamarican Kabupaten Ciamis Jawa Barat. Infinity Journal, 3(1), 33–58.

Rahmi, S., Nadia, R., Hasibah, B., & Hidayat, W. (2017). The Relation Between Self-Efficacy Toward Math with The Math Communication Competence. Infinity Journal, 6(2), 177–182. https://doi.org/10.22460/infinity.v6i2.p177-182

Rochani, S. (2016). Keefektifan Pembelajaran Matematika Berbasis Masalah dan Penemuan Terbimbing Ditinjau dari Hasil Belajar Kognitif Kemampuan Berpikir Kreatif. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(2), 273–283. https://doi.org/10.21831/jrpm.v3i2.5722

Rosita, C. D. (2008). Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematis: Apa, Mengapa, dan Bagaimana Ditingkatkan pada Mahasiswa. Jurnal Euclid, 1(1), 33–46.

Setiawan, W. (2015). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP dengan Menggunakan Model Penemuan Terbimbing. Jurnal Ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi, 2(1), 91–97.

Sofyan, D., & Madio, S. S. (2017). Meningkatkan KEmampuan Pemecahan Masalah dan Komunikasi Matematik melalui Pendekatan Problem Posing dalam Pembelajaran Matematika di SMA. Jurnal “Mosharafa,†6(1), 93–104.

Susanti, Musdi, E., & Syarifuddin, H. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Materi Statistika Berbasis Penemuan Terbimbing untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Materi Statistika. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, 1(2), 305–319.

Umar, W. (2012). Membangun Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Infinity, 1(1), 1–9.

Uyanto, S. S. (2009). Pedoman Analisis Data dengan SPSS Edisi 3 (3rd ed.). Yogyakarta: Graha Ilmu.

Yuliani, A. (2015). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik pada Mahasiswa melalui Pendekatan Contextual Teaching Learning (CTL). Infinity Journal, 4(1), 1–9.

Downloads

Additional Files

Published

2019-07-17