Deep learning for deep learners: Integrasi dalam perangkat ajar
DOI:
https://doi.org/10.22460/as.v8i2.27148Keywords:
deep learning , perangkat ajar, guru sekolah dasar, pelatihan pendidikanAbstract
Penerapan pendekatan deep learning dalam pembelajaran di sekolah dasar menjadi tantangan besar, terutama dalam hal penyusunan perangkat ajar yang mendukung prinsip-prinsip deep learning: berkesadaran, bermakna, dan menggembirakan. Kegiatan pengabdian ini bertujuan untuk meningkatkan pemahaman dan kompetensi guru dalam menyusun perangkat ajar yang mengintegrasikan deep learning. Metode yang digunakan adalah workshop berbasis pelatihan langsung, yang melibatkan 20 guru dari beberapa sekolah dasar di Kota Cimahi. Pelaksanaan workshop dilakukan melalui pemaparan teori, diskusi kelompok, dan praktik penyusunan perangkat ajar yang sesuai dengan prinsip deep learning. Hasil pengabdian menunjukkan peningkatan signifikan dalam pemahaman konsep deep learning, yang tercermin dari perbedaan skor tes pre dan post workshop. Selain itu, kompetensi guru dalam menyusun perangkat ajar yang mengintegrasikan deep learning juga meningkat, berdasarkan analisis rubrik penilaian perangkat ajar yang disusun. Kesimpulan dari kegiatan ini adalah pelatihan berbasis praktik efektif dalam meningkatkan pemahaman dan keterampilan guru dalam merancang pembelajaran yang sesuai dengan prinsip deep learning, sehingga dapat meningkatkan kualitas pendidikan di sekolah dasar.
The implementation of the deep learning approach in elementary school learning is a major challenge, especially in terms of compiling teaching materials that support the principles of deep learning: conscious, meaningful, and joyful. This community service activity aims to improve teachers' understanding and competence in compiling teaching materials that integrate deep learning. The method used is a workshop based on direct training, involving 20 teachers from several elementary schools in Cimahi City. The workshop was carried out through theoretical presentations, group discussions, and practices in compiling teaching materials in accordance with the principles of deep learning. The results of the community service showed a significant increase in understanding the concept of deep learning, as reflected in the difference in pre- and post-workshop test scores. In addition, teachers' competence in compiling teaching materials that integrate deep learning also increased, based on the analysis of the assessment rubric for the teaching materials that were prepared. The conclusion of this activity is that practice-based training is effective in improving teachers' understanding and skills in designing learning that is in accordance with the principles of deep learning, so that it can improve the quality of education in elementary schools.
References
Andriana. (2021). Model Pembelajaran Berbasis Deep Learning Bagi Siswa Inklusi di Pendidikan Vokasi Systematic Literature Review. Jurnal Tiarsie, 18(4), 1–9.
Arif, M. N., Parawansyah, M. I., Huda, F. H., & Zulfahmi, M. N. (2025). Strategi menumbuhkan minat belajar siswa melalui pendekatan deep learning. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 4(1), 8–16.
Artha, A. Y., Sion, H., & Soan, U. F. (2021). Manajemen pelatihan guru sekolah dasar untuk meningkatkan kompetensi profesional di Kabupaten Seruyan. Journal of Environment and Management, 2(2), 114–123. https://e-journal.upr.ac.id/index.php/jem
Daud, A., Aulia, A. F., & Ramayanti, N. (2019). Integrasi teknologi dalam pembelajaran: Upaya untuk beradaptasi dengan tantangan era digital dan revolusi industri 4.0. Unri Conference Series: Community Engagement, 1(October 2019), 449–455. https://doi.org/10.31258/unricsce.1.449-455
Diponegoro, M. H., Kusumawardani, S. S., & Hidayah, I. (2021). Tinjauan Pustaka Sistematis: Implementasi Metode Deep Learning pada Prediksi Kinerja Murid. Jurnal Nasional Teknik Elektro Dan Teknologi Informasi, 10(2), 131–138. https://doi.org/10.22146/jnteti.v10i2.1417
Fullan, M., Quinn, J., & McEachen, J. (2018). Engage the World Change the World. In Engage the World. SAGE Publications.
Hendrianty, B. J., Ibrahim, A., Iskandar, S., & Mulyasari, E. (2024). Membangun Pola Pikir Deep Learning Guru Sekolah Dasar. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 12(2), 1348–1358.
Kementrian Pendidikan Dasar dan Menengah. (2025). Naskah Akademik: Pembelajaran Mendalam Menuju Pendidikan Bermutu untuk Semua. Pusat Kurikulum dan Pembelajaran, BSKAP, Kementrian Pendidikan Dasar dan Menengah Republik Indonesia.
Kontesa, D. A., Minsih, & Fuadi, D. (2023). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Active Deep Learner Experience Dalam Membangun Kemandirian Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1416–1427. https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.6638
Matsushita, K. (2017). Deep Active Learning: Toward Greater Depth in University Education. In Deep Active Learning: Toward Greater Depth in University Education. https://doi.org/10.1007/978-981-10-5660-4_10
Nugroho dkk. (2025). Deep Learning dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Edupedia Publisher.
Nuraina, Rohantizani, Wahida, M., & Salsabila, S. N. (2024). Pelatihan Pembuatan Modul Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila bagi Guru Sekolah Dasar. Jurnal Malikussaleh Mengabdi, 3(2), 261–268.
Pattinasarany, T., Halirat, K., Leatomu, L., & Khusnaini, M. (2024). Workshop Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Proyek Bagi Guru Sekolah Dasar di Pulau-pulau Kecil Perbatasan Pendidikan Guru Sekolah Dasar , PSDKU Universitas Pattimura , Indonesia. Jurnal Pelayanan Dan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 3(4), 1–7.
Rahadi, D. R., Morgan, A., & Yudhistira, M. (2023). Pelatihan pemanfaatan teknologi sebagai media pendukung pembelajaran online bagi guru sekolah menengah atas. Gervasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 70–82.
Rahayu, G. D. S., Fauzi, M. R., & Sutinah, C. (2021). Pendampingan Penyusunan Bahan Ajar Berbasis Microsoft Excel: Aplikasi Praktis bagi Guru Kota Cimahi. Bubungan Tinggi: Jurnal …, 3(3), 269–277. http://ppjp.ulm.ac.id/journals/index.php/btj/article/view/3042
Raup, A., Ridwan, W., Khoeriyah, Y., Supiana, S., & Zaqiah, Q. Y. (2022). Deep Learning dan Penerapannya dalam Pembelajaran. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(9), 3258–3267. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i9.805
Rihatno, T., Nuraini, S., Marini, A., Safitri, D., & Ibrahim, N. (2023). Pelatihan pembelajaran berbasis proyek bagi kelompok guru sekolah dasar. Jurnal GEMBIRA (Pengabdian Kepada Masyarakat), 1(4), 894–901.
Sarwindah, Sugihartono, T., & Yurindra. (2023). Workshop peningkatan kompetensi guru dalam pembuatan video pembelajaran melalui in house training (iht) berbasis proyek di smkn 2 Pangkalpinang. Jurnal Pengabdian Mandiri, 08(9), 1797–1800.
Situmorang, M., Ahmad, M., Zulaikha, S., Pendidikan, M., Pendidikan, F. I., Jakarta, U. N., Author, C., Pelatihan, P., & Dasar, S. (2024). Program Pelatihan Peningkatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar Luar Biasa. Jurnal Publikasi Pendidikan, 14(3), 304–310.
Sutrio, Sahidu, H., Harjono, A., Hikmawati, H., & Verawati, N. N. S. P. (2021). Pelatihan dan Pendampingan Pembelajaran Berbasis Proyek bagi Guru-guru SD di Kota Mataram. Jurnal Pengabdian Masyarakat Sains Indonesia, 3(2). https://doi.org/10.29303/jpmsi.v3i2.158
Wijaya, A. A., Haryati, T., & Wuryandini, E. (2022). Implementasi Pendekatan Deep Learning dalam Peningkatan Kualitas Pembelajaran di SDN 1 Wulung, Randublatung, Blora. Indonesian Research Journal on Education, 2(3), 1030–1037.
Yahya, M., & Hidayat, A. (2022). Pelatihan Pembelajaran Berbasis Project Bagi Guru-Guru di Kabupaten Polman Sulawesi Barat. Jurnal Dedikasi, 24(2), 96–101.
Yulianto, H., & Iryani. (2024). An Exploratory Review of Deep Learning Methods in Education. Jurnal Studi Ilmu Pengetahuan Sosial, 5(2), 1–23.
Downloads
Published
Issue
Section
License
1. Proposed Policy for Journals That Offer Open Access
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).