MENINGKATKAN KECERDASAN LOGIS MATEMATIS PADA KELOMPOK B ANAK USIA DINI MELALUI MEDIA PEMBELAJARAN DADU ANGKA PADA KELOMPOK B

Authors

  • Ajeng Nisa IKIP Siliwangi
  • Yanti Mustika Oktavianti IKIP Siliwangi
  • Agus Sumitra IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/ceria.v2i6.p347-353

Keywords:

Mathematical logical intelligence, Dice numbers media

Abstract

Intelligence for young children is very important for themselves and their social development, because if the intelligence of children develops well, it will be easier for them to get along with creating new things. Besides learning media has a very important role in the learning process. Media that can improve mathematical logical intelligence in children, one of them is the dice numbers. Based on observations shows that the logical-mathematical intelligence of students is still low. This study uses a quasi-experimental method using a non-equivalent control group design. Based on the calculation of the experimental class normality test that is 0.044 <0.05, so the data are declared not normally distributed. While in the control class the result is 0.200> 0.05, until the data are declared normally distributed. Therefore, because one class is declared not normally distributed, the data will be processed using the Mann Whitney test. The results of the Mann Whitney test in the experimental and control classes were 0.001 <0.05. So the conclusion is dice media can improve mathematical logical intelligence.

Kecerdasan untuk anak usia dini sangat berperan penting bagi dirinya maupun perkembangan sosialnya, karena jika kecerdasan anak berkembang dengan baik maka akan memudahkan mereka bergaul juga menciptakan hal-hal baru. Selain itu media pembelajaran memiliki peranan sangat penting pada  proses belajar. Media yang dapat meningkatkan kecerdasan logis matematis pada anak, salah satunya yaitu dadu angka. Berdasarkan hasil observasi, kecerdasan logis-matematis peserta didik masih tergolong rendah. Penelitian ini memakai metode kuasi eksperimen serta memakai desain kelompok kontrol non-ekuivalen (the nonequivalent control group design). Berdasarkan perhitungan uji normalitas kelas eksperimen yakni 0.044 < 0.05, sehingga data dinyatakan tidak berdistribusi normal. Sedangkan di kelas kontrol hasilnya adalah 0.200 > 0.05, hingga data dinyatakan berdistribusi normal. Oleh sebab itu karena salah satu kelas dinyatakan tidak berdistribusi normal, data akan diolah memakai uji Mann Whitney. Hasil dari postes Mann whitney di kelas eksperimen serta kontrol adalah 0.001 <  0.05. Jadi kesimpulannya media dadu angka dapat meningkatkan kecerdasan logis matematis.

References

Apriana. (2009). Prosedur Penelitian Tindakan Kelas. Bogor: Dewa Ruchi.

Gardner, H. (1993). Fromes Of Mind: The Theory of Multiple Intellegences. New York: Basic Books.

Meltzer, D.E. (2002). The Relationship Between Mathematics Preparation and Conceptual Learning Gains in Physics: A Possible “Hidden Variable†in Diagnostic Pretest Scores. American Journal of Physics. https://doi.org/10.1119/1.1514215

Priyatno, D. [2010]. Paham Analisa Statistik Data Dengan SPSS. In Paham Analisa Statistik Data Dengan SPSS. https://doi.org/10.1016/j.procs.2011.01.042

Sugiyono. [2010]. Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.

Downloads

Additional Files

Published

2019-09-03