USING INSIDE DEMONSTRATION METHODS IMPROVING STUDENT UNDERSTANDING ABOUT THE SURFACE OF THE EARTH AND THE SKY OF TEACHING SCINCE

Authors

  • Dicky Hendarsyah
  • Anugrah Ramadhan Firdaus

DOI:

https://doi.org/10.22460/collase.v1i6.2298

Keywords:

Science, Demonstration Method, Understanding.

Abstract

This study aims to improve student motivation, activity, and learning achievement in learning changes in the appearance of the earth's surface and celestial bodies using the Demonstration method. The use of the Demonstration method is expected to increase student activity in the teaching and learning process so that in the teaching and learning process there is no saturation in teaching and learning activities. Thus, students will be involved physically, emotionally, and intellectually which in turn is expected to change the concept of objects taught by the teacher to be understood by students. This study uses action research conducted in two cycles. Each cycle consists of four actions, namely planning, action, observation and reflection. The target of this research is students in grade IV SDN 024 Coblong, Coblong Subdistrict, Bandung City with 38 students. Data obtained in the form of formative test results and observation sheets of teaching and learning activities. From the results of research and analysis found that student achievement has increased from the first cycle of action 1, namely 78.4%, action 2: 88.2%, action 3: 95.35%, action 4: 98.25%. The behavior is 1, which is 95%, action 2: 97.20%, action 3: 98.08%, and action 4: 99.50%.

References

Aqib, Zaenal. 2006. Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru. Bandung: Yrama Widya.

Barlia, Lily. 2004. Motivasi Menentukan Keberhasilan Belajar. Jurnal Pe-ndidikan Dasar. Vol. 1 (1), 4-13.

Depdiknas. 2003. Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendi-dikan Nasional. Jakarta: Absolut.

Depdiknas. 2006. Kurikulum KTSP untuk Satuan Pendidikan Dasar SD/MI. Jakarta: BP Ciptajaya Belajar.

Depdiknas. 2007. Kurikulum 2006: Mata Pelajaran IPA di SD/MI. Jakarta: BNSP.

Djamarah, S.B dan Zain A. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Gita, N. I. 2007. Implementasi Pendekatan kontekstual untuk meningkatkan Prestasi Belajar IPA Siswa di

Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. Vol. 1 (1). 26-34.

Herman, Tatang. 2004. Aktivitas dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Makalah pada Jurusan Pendidikan Matematika FPMIPA UPI. Bandung: Tidak diterbitkan.

Heruman. 2007. Model-model Pembela-jaran IPA. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Kasbolah, K. 1998. Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Jakarta: Depdikbud, Dirjendikti, PPGSD.

Purwanto, M. N. 1990. Psikologi Pendidik-an. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Purwanto, M. N. 1990. Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sani, MZ. Dan Amin, MS. 2007. IPA SD di Sekitar Kita: untuk Sekolah Dasar. Jakarta: ESIS-Penerbit Erlangga.

Sardiman, A. M. 2007. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Subarinah, Sri. 2006. Inovasi Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas Dirjendikti, Direktorat Ketenagaan.

Sujana. 1996. Metode Statistika. Edisi 6.Bandung: Penerbit Tarsindo.

Sukardi. 2005. Metodologi Penelitian Pendidikan (Kompetensi dan Praktiknya). Jakarta: Bumi Aksara.

Sukmadinata, N.S. 2007. Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Suparno, P. 1997. Filsafat Konstruktivisme dalam Pendidikan. Yogyakarta: Kanisius. UPI. 2008. Pedoman Penulisan Karya Ilmiah UPI. Bandung: UPI.

Wiriaatmadja, R. 2008. Metode Penelitian Tindakan Kelas, untuk Meningkatkan Kinerja Guru dan Dosen. Bandung:

Remaja Rosdakarya.Sumber internet Hamzah. 2007. Pembelajaran IPA Menurut Teori Konstruktivisme. Diakses pada http://www.depdiknas.go.id/jurnal/40/.

Sutikno, Sobry M. 2007. Peran guru dalam Membangkitkan Motivasi Belajar Siswa. Diakses pada http://www.bruderfic.or.id/h-129/peran-guru-dalam-membangkitkan-motivasi–belajar-siswa.html.

Downloads

Published

2018-09-22