PENINGKATAN HASIL BELAJAR CERITA ANAK MELALUI METODE PEMBELAJARAN COOPERATIVE SCRIPT PADA SISWA KELAS V SD
DOI:
https://doi.org/10.22460/collase.v2i2.3137Abstract
This study aims to test improving the learning outcomes of children's stories through CooperativeScript learning methods. The experimental research design used was Quasi Experimental Design with
the form of Nonequivalent Control Group Design. There are two groups, namely the experimental
group and the control group. The experimental group is the group that gets Cooperative Script
learning. The control group was the group that received Think-Pair-Share learning. The variables
studied were activities and student learning outcomes in children's story learning. The study was
conducted in the fifth grade of SDN 231 Sukaasih Kecamatan Mandalajati Kota Bandung. The study
population was 53 students. Sampling uses a saturated sampling technique. Data is obtained through
observation, documentation and test techniques. Data analysis techniques consist of a prerequisite test
for analysis and final analysis or hypothesis testing. The results showed that the Cooperative Script
method can increase the activity and learning outcomes of fifth grade students in children's story
learning.
Keywords: Children's Stories, Cooperative Script Methods, Cooperative Learning.
References
Anitah, Sri W. 2011. Strategi Pembelajaran di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.
Boleng, Didimus Tanah. 2014. Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Script dan Think
Pair-Pair-Share terhadap Keterampilan Berpikir Kritis, Sikap Sosial da Hasil Belajar
Kognitif Biologi Siswa SMA Multietnis. Jurnal Pendidikan Sains, vol 2, no 2, Juni
, Hlm 76-84.
Danserau. et.al. 1987. Manipulating Cooperative Scripts for Teaching and Learning. Journal
of Educational Psychology, Vol 79(4), 424-430. Available at
(accesed 25/5/2015).
Desmita. 2012. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Hamalik, Oemar. 2011. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara. Hamdani. 2011.
Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.
Ibrilusiyanti, Nurul. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Cooperative
Script dengan Metode Praktikum terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar dalam
Pembelajaran IPA Fisika Kelas VIII di MTs. Jurnal Pendidikan Fisika, vol 2 no 3,
Desember 2013, hal 363-369.
Lestari, Esti Puji dkk. 2014. Peningkatan Menceritakan Kembali Cerita Anak dengan
Metode Cooperative Script pada Siswa Kelas VII B. Jurnal Pendidikan Bahasa dan
Sastra Indonesia, vol 3 no 1.
Meisinger, Elizabeth. W. et.al. 2004. Interaction Quality During Partner Reading. Journal of
Literacy Reasearch, Vol 36 No. 2, PP. 111-140. Available at
http://jlr.sagepub.com/content/36/2/111.full.pdf+html (accesed 25/5/2015)
Mikarsa, Hera Lestari dkk. 2009. Pendidikan Anak di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.
Nur’aini, Umri dan Indriyani. 2008. Bahasa Indonesia untuk Sekolah Dasar Kelas V. Jakarta:
Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.
Peraturan Pemerintah No 19 Pasal 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan.
Tersedia di http://www.unm.ac.id/files/surat/pp-19-tahun-2005-ttg-snp.pdf. Diakse
pada 30 Maret 2016.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan
Pendidikan.
Priyatno, Duwi. 2010. Paham Analisa Statistik Data dengan SPSS. Yogyakarta: MediaKom.
Rifa’I, Achmad dan Anni, Catharina Tri. 2012. Psikologi Pendidikan. Semarang: UNNES
Press.
Santosa, Puji. 2010. Materi dan Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD. Jakarta: Universitas
Terbuka.
Suprijono, Agus. 2011. Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Suryani, Ni
Ketut. 2013. Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Script terhadap Hasil
Belajar Sosiologi Ditinjau dari Motivasi Berprestasi Siswa Kelas X SMA PGRI 1
Amlapura. Jurnal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program
Studi Administrasi Pendidikan. Vol 4 (2013).
Suyatno, dkk. 2008. Indahnya Bahasa dan Sastra Indonesia Untuk SD/MI Kelas V. Jakarta:
Pusat Perbukuan Departemen Pendidikan Nasional.
Tiara, Irma. 2014. Pengaruh Penerapan Model Cooperative Script terhadap Hasil Belajar
Kimia Siswa Kelas X SMA Negeri 3 Tanjung Raja. JPPK No 1, vol 2, November
Undang-Undang Dasar 1945 Pasal 31 tentang Pendidikan. Tersedia di
http://www.mahkamahkonstitusi.go.id/public/content/profil/kedudukan/U
UD_1945_Perubahan%204.pdf. Diakses pada 30 Maret 2016.
Warouw, Zusce WM. 2010. Pembelajaran Cooperative Script Metakognitif (CSM) untuk
Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Siswa SMP di Manado. Jurnal Pendidikan
Biologi, vol 7,