PENGARUH MODEL PROBLEM BASED LEARNING TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP STATISTIKA

Authors

  • imas yuly tresnanty Ikip Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.22460/collase.v2i3.3154

Abstract

This study aims to determine the effect of problem based learning model to understanding of statistic concepts in the fifth grade of primary school. The method used was quasi experiment with nonrandomized pretest-posttest control group as a design study. Subjects of this study are 66 students in the fifth grade of primary school consisting of 33 students experimentation group and 33 control group students. The instrument used is a test understanding concepts The experimental group applying problem based learning model, while the control group applying convensional model. The results showed that there are significant differences of increase of student’s understanding concept between experimental and control group that are shown in t-test N-gain result at  0.00 with experiment’s  N-gain average score at 0.8 and control’s at  0.6. So it can be concluded that problem based learning model to give effect to increase understanding of the concept of higher than convensional model.

 

Keywords: problem based learning models, conventional models, and conceptual understanding

References

Abduh, M. (2015). Pengaruh Media Pembelajaran Tematik-Integratif Berbasis Sosiokultural bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Vol. 2, No. 2, hlm. 121-132.

Arends, Richard l. (2007). Learning To Teach (Terjemahan). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Asnila, Nurrahmawati, dan Deswita. (2016). Pengaruh Penerapan Model PBL terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas X SMAN 3 Tambusai.

Djafar, T. (2001). Kontribusi Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Andi.

Hamzah dan Muhlisrarini. (2014). Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Heruman. (2007). Model Pembelajaran Matematika di SD. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ibrahim. (2016). Perpaduan Model Pembelajaran Aktif Konvensional (Ceramah) dengan Cooperatif (Make a Match) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains, dan Humaniora, Vol. 3 No. 2, hlm. 199-211.

Ibrahim dan Suparni. (2012). Pembelajaran Matematika Teori dan Aplikasinya. Yogyakarta: Suka-Press UIN Sunan Kalijaga.

Jacobsen, D. dkk. (2009). Method for Teaching. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Patria. (2007). Teknik Probing Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa SMP. Skripsi FPMIPA UPI Bandung: Tidak dipublikasikan.

Rifangi, K. (2010). Pembelajaran Matematika Kelas IV di Madrasah Ibtida’iyah Ma’arif. Yogyakarta: UIN Sunan Kajijaga.

Riyanto, Yatim. (2010). Paradigma Baru Pembelajaran (Sebagai Referensi Bagi Pendidikan dalam Implementasi Pembelajaran yang Efektif) . Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sahimin, Nasution, & Sahputra. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran dan Gaya Belajar terhadap Hasil Belajar PAI Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Kabanjahe Kabupaten Karo. Jurnal Edu Riligia, Vol. 1 No. 2, hlm. 152-164.

Sanjaya, Wina. (2006). Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Shadiq, Fajar. (2009). Kemahiran Matematika. Yogyakarta: Depdiknas.

Trianto. (2007). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Prestasi Pustaka: Jakarta.

Vestari, Dewi. (2009)). Model Pembelajaran Berbasis Fenomena Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fluida Siswa SMA. Bandung: UPI Tesis.

Downloads

Published

2019-10-10

Issue

Section

Articles